walking sim
symulator chodzenia; eksploracyjna gra przygodowa
Odłam gatunku gier przygodowych, w których akcja prezentowana jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP), natomiast mechanika rozgrywki jest ograniczona do minimum (skąd wzięła się potoczna nazwa, czasem nacechowana pogardliwie – symulator chodzenia). Zabawa polega przede wszystkim na eksploracji i stopniowym odkrywaniu kolejnych fragmentów fabuły. W tzw. walking simach rzadko pojawiają się zagadki czy sekcje zręcznościowe, przez co niekiedy uznaje się je za pokrewne tzw. interaktywnym filmom.
Fabuła w symulatorach chodzenia przekazywana jest głównie poprzez znajdowane zapiski, listy itp. i/lub dialogi bądź monologi (np. w wykonaniu narratora, często będącego zarazem protagonistą). Kolejne jej fragmenty gracz poznaje po dotarciu do wyznaczonego miejsca, co stanowi zachętę do uważnego eksplorowania lokacji. Historia ma zazwyczaj liniowy przebieg, choć może uwzględniać wybory, które np. wpływają za zakończenie.
Przykłady eksploracyjnych gier przygodowych: Dear Esther (2012), Gone Home (2013), Everybody's Gone to the Rapture (2015), Firewatch (2016).