point-and-click
point & click
Odmiana gier przygodowych, których obsługa, zgodnie z nazwą, odbywa się poprzez wskazywanie kursorem i klikanie. W ten sposób gracz wydaje polecenia kontrolowanej przez siebie postaci.
Przy pomocy kliknięć gracz wskazuje bohaterowi miejsce, w jakie ma się udać i elementy otoczenia, z którymi ma wejść w interakcję, a także wybiera interesujące go kwestie dialogowe oraz rzeczy, jakich protagonista ma użyć w danym momencie. Zagadki, będące filarem tego typu produkcji, opierają się najczęściej na manipulowaniu ekwipunkiem – sposobem na ich rozwiązanie jest kolekcjonowanie przedmiotów i wykorzystywanie ich w konkretny sposób (nierzadko na zasadzie prób i błędów, co prowadzi do charakterystycznego dla owych gier „próbowania wszystkiego na wszystkim”).
Początkowo w grach tego typu większość interfejsu zajmowała lista komend odpowiadających czynnościom wykonywanym przez postać. Z czasem jednak została ona zastąpiona przyciskami kontekstowymi, aktywowanymi w ściśle określonych momentach (na przykład po najechaniu kursorem na element ekwipunku, który bohater może podnieść i schować do plecaka).
Broken Sword: Klątwa Węża to przykład nowoczesnej gry przygodowej typu point-and-click.
Mechanizmy point-and-click wyparły starsze typy interfejsu z interpretatorem poleceń, wymagające od graczy nie tylko zapamiętania określonych komend, lecz także żmudnego wpisywania ich na klawiaturze. Do najpopularniejszych gier przygodowych point-and-click należy seria King's Quest, niemal wszystkie przygodówki opracowane przez studio LucasArts (mowa między innymi o Day of the Tentacle, Grim Fandango, The Secret of Monkey Island, Maniac Mansion), a także bestsellerowy cykl Broken Sword. Produkcje tego typu święciły triumfy w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Niemniej, obecnie tytułom reprezentującym ten nurt udaje się znaleźć własną niszę, głównie dzięki renesansowi gier niezależnych.