dungeon crawler
Ponadgatunkowe określenie gier wideo (zwykle RPG), w których gracz przemierza przypominające labirynty podziemia (ich rolę mogą pełnić na przykład lochy lub systemy jaskiń), walczy z napotkanymi przeciwnikami, kolekcjonuje coraz lepszy ekwipunek i awansuje na kolejne poziomy doświadczenia. Zazwyczaj akcja prezentowana jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP), choć używa się też innych widoków.
W tytułach spod znaku dungeon crawler możemy prowadzić do boju zarówno pojedynczego bohatera, jak i całą drużynę śmiałków. Oprócz przeciwników (w tym również mocarnych bossów), niebezpieczeństwo mogą stanowić rozmaite pułapki w postaci wyskakujących ze ścian kolców czy choćby zapadni. W wielu przypadkach zabawę urozmaicają zagadki logiczne lub środowiskowe.
Co ciekawe, protagoniści często nie mają możliwości opuszczenia lochów – z drugiej jednak strony w wielu grach tego typu obecne jest miasto pełniące rolę swoistej bazy wypadowej. To właśnie tam herosi zaopatrują się w przydatne przedmioty i sprzedają niepotrzebne elementy ekwipunku, zebrane w toku dotychczasowych przygód.
Z uwagi na stosunkowo niewielki stopień zróżnicowania lokacji przygotowywanych na potrzeby dungeon crawlerów, ich twórcy często skłaniają się ku rozwiązaniom charakterystycznym dla roguelike’ów – opracowanie systemu losowego generowania podziemi pozwala na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wartości tak zwanego replayability.
Dungeon crawlery przeżywały swój rozkwit w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku – wtedy to triumfy sprzedażowe święciły takie cykle, jak Wizardry, The Bard's Tale, Might & Magic oraz Gauntlet. Dungeon crawlery i gry RPG rozwijały się równolegle, a na przestrzeni lat różnice pomiędzy nimi uległy zatarciu. Co więcej, obecnie elementy tego gatunku można znaleźć zarówno w RPG-ach (przykładem mogą być sekcje wielopoziomowych labiryntów w serii Persona), jak i w produkcjach typu hack’n’slash (jak miało to miejsce na przykład w pierwszej odsłonie cyklu Torchlight). Ostatecznie klasycznym dungeon crawlerom udało się znaleźć własną niszę, czego przykładem jest ciesząca się dużą popularnością seria Legend of Grimrock oraz udana zbiórka funduszy na The Bard’s Tale IV.