power-up
Obiekt w grze wideo, po którego zebraniu postać gracza zyskuje dodatkowe zdolności przez limitowaną ilość czasu. W odróżnieniu od klasycznych przedmiotów, power-upy cechują się zazwyczaj natychmiastowym działaniem. W niektórych przypadkach otrzymanie dostępu do specjalnych egzemplarzy wymaga spełnienia ściśle określonych warunków.
Zebranie power-upu nie wymaga większej interakcji – wystarczy że postać lub kontrolowany przez nią pojazd wejdzie z nim w kontakt. Zazwyczaj gracz może korzystać tylko z jednego power-upu jednocześnie. Niektóre produkcje umożliwiają jednak ich wybór i korzystanie ze zdobytych power-upów w dowolnym momencie. Pierwszą produkcją, jaka wykorzystywała tę mechanikę, był Gradius wydany przez Konami w 1985 roku.
Power-upy mogą mieć działanie ofensywne (zwiększając potencjał bojowy protagonisty lub kontrolowanego przez niego pojazdu), defensywne (na przykład poprzez działanie zbliżone do tarcz i pól siłowych, pozwolenie na ucieczkę przed atakami wrogów czy wreszcie tymczasowe przedłużenie paska życia) lub mogą znacząco usprawniać eksplorację (przykładowo, zapewniając bohaterowi możliwość wykonywania skoków na większą odległość).
Power-upy najczęściej pojawiają się w grach platformowych i zręcznościowych – są jednak obecne w niektórych odmianach gier wyścigowych (z naciskiem na tak zwane wyścigi kartów) oraz w strzelaninach (najczęściej nastawionych na multiplayerową rozgrywkę).