granie w chmurze
cloud gaming
Oparta na zasadach chmury obliczeniowej usługa polegająca na udostępnianiu gry w formie strumienia danych przesyłanego za pośrednictwem sieci Internet. W założeniach, granie w chmurze pozwala graczowi wykupić czasowy dostęp do wybranego tytułu i ogranicza potrzebę użytkowania sprzętu komputerowego spełniającego wymagania konieczne do prawidłowego działania gry.
Gra uruchomiona jest na wydajnym komputerze (a właściwie klastrze serwerowym) administrowanym przez usługodawcę. Dane zawierające obraz i dźwięk są konwertowane i strumieniowane do odbiorcy korzystającego ze specjalnej aplikacji zainstalowanej na komputerze PC, tablecie, smartfonie lub dedykowanej konsoli. Wymagane jest przy tym łącze internetowe o przepustowości co najmniej 5Mb/s.
Usługa grania w chmurze po raz pierwszy udostępniona została przez japońską firmę G-cluster w 2004 roku. Do jej popularyzacji przyczyniły się jednak platformy OnLive i Gaikai. Obecnie nad rozwojem technologii strumieniowania gier pracują m.in. firmy Nvidia, Microsoft i Sony.