kontroler ruchowy
Urządzenie elektroniczne przeznaczone do sterowania w grach wideo. Obsługa kontrolera ruchowego wymaga od gracza aktywności fizycznej daleko wykraczającej poza przyciskanie klawiszy standardowego gamepada.
Kontrolery ruchowe różnią się budową i sposobem użytkowania. W dużym uproszczeniu można je podzielić na urządzenia przeznaczone do trzymania w rękach (np. Wii Remote, GamePad) oraz obsługiwane za pomocą gestów (np. Kinect). W pierwszym przypadku mechanizm działania opiera się na zastosowaniu czujników mierzących np. wychylenie oraz akcelerację. W drugim, podstawowym komponentem jest specjalna kamerka 3D, której oprogramowanie w czasie rzeczywistym interpretuje ruchy gracza w przestrzeni.
Kontrolery ruchowe bywają wykorzystywane przede wszystkim w grach zręcznościowych, towarzyskich, logicznych, sportowych i treningach osobistych. W wielu przypadkach oferują one także dodatkowe funkcje, jak chociażby możliwość sterowania multimediami zapisanymi na twardym dysku komputera lub konsoli.