czas rzeczywisty
real time
W grach wideo pojęcie to oznacza zbliżony do naturalnego, a więc ciągły (bez podziału na tury) i jednostajny upływ czasu mierzonego w świecie gry. Rozgrywka toczona w czasie rzeczywistym ma zwykle bardziej dynamiczny charakter – w tym samym momencie działania podejmuje gracz, ale także komputerowa sztuczna inteligencja, kierująca poczynaniami jego przeciwników i postaci niezależnych.
Upływ czasu w grze może, choć nie musi, być równy upływowi prawdziwego czasu. Często twórcy decydują się wprowadzić przeliczniki – przykładowo: 1 godzina w świecie gry może równać się 5 minutom w świecie realnym. Czasami gracze mogą też zmieniać szybkość upływu czasu w świecie gry, co prowadzi do przyspieszenia lub spowolnienia wszystkich akcji (produkcja jednostek, przemieszczanie się bohaterów itd.). Dosyć popularnym rozwiązaniem w grach toczonych w czasie rzeczywistym jest również opcja pauzy. Pozwala ona zatrzymać upływ czasu w grze i daje graczom możliwość zaplanowania podejmowanych działań.