development hell
vaporware; gra-widmo
Vaporware to określenie stosowane wobec oprogramowania (także gier wideo) bądź sprzętu elektronicznego, nad którym prace nie dobiegły końca, choć termin deklarowany przez producenta został znacznie przekroczony. Nieco dłuższym, choć bardziej obrazowym określeniem na zjawisko przedłużającego się procesu produkcji przy braku widocznych postępów jest development hell („piekło deweloperskie”).
W branży gier wideo projekty vaporware są zjawiskiem powszechnym. Wydawcy i deweloperzy często bowiem zapowiadają nowe produkcje, nad którymi prace przeciągają się np. z powodu braku środków finansowych, zmiany zespołu odpowiedzialnego za rozwój projektu lub modyfikacji strategii biznesowej. W wielu przypadkach dochodzi do zamrożenia projektu lub całkowitej rezygnacji z niego.
Do grona gier, które na wiele lat utknęły w development hell, należy Duke Nukem Forever, nad którym prace trwały ponad 14 lat. Najsłynniejszą polską grą-widmo jest natomiast Sadness studia Nibris. Mimo szumnych deklaracji, ciekawie zapowiadający się projekt survival-horroru na konsolę Nintendo Wii nigdy nie został ukończony.
Termin vaporware (lub też vapourware) pochodzi od angielskiego słowa vapor, oznaczającego „opar”, ale także „mówienie bzdur”.