pre-order
przedsprzedaż, zamówienie przedpremierowe
Mechanizm handlowy pozwalający zamówić produkt (np. grę wideo, książkę, urządzenie elektroniczne) przed jego oficjalnym wprowadzeniem na rynek. Sprzedawca oferujący usługę przedsprzedaży gwarantuje klientowi, że otrzyma on zakupiony towar natychmiast po premierze, często także wraz z określonymi bonusami.
Pomysł pre-orderu wziął się z trudności w nabyciu popularnych produktów tuż po ich rynkowym debiucie. Aby oszczędzić klientom stania w kolejkach i frustracji, a jednocześnie oszacować skalę popytu, producenci zaczęli oferować możliwość składania indywidualnych zamówień przedpremierowych.
Istnieje kilka form przedsprzedaży, przy czym najczęściej stosowane są dwie. W pierwszym przypadku klient składający zamówienie zmuszony jest od razu uiścić całą należność za produkt. Niektórzy handlowcy proponują natomiast zakup samej rezerwacji, która traktowana jest jako forma przedpłaty.