action RPG
fabularna gra akcji; RPG akcji
Odmiana gier wideo i komputerowych uznawana za podgatunek RPG. Wyewoluowała w efekcie połączenia mechaniki i narracji charakterystycznych dla klasycznego RPG z elementami gier akcji czy też zręcznościowych. Za prekursora gatunku action RPG uznawane jest dzieło studia Nihon Falcom – Dragon Slayer (1984), w którym po raz pierwszy w grze RPG wykorzystano system walki rodem ze slashera.
Pojęcie gry RPG akcji jest obecnie szerokie, dlatego trudno mówić o sztywnych ramach gatunkowych. Produkcje action RPG cechują się przede wszystkim możliwością stopniowego rozwoju cech i umiejętności bohatera, które decydują o naszym powodzeniu w dynamicznych sekwencjach walki w czasie rzeczywistym, oraz relatywnie rozbudowaną warstwą fabularną.
Nie każda gra RPG ze zręcznościowym systemem walki powinna jednak być nazywana RPG akcji - termin ten dotyczy tytułów, w których starcia stanowią dominujący składnik rozgrywki, spychając na dalszy plan eksplorację czy narrację. Dlatego serie takie jak Wiedźmin czy Mass Effect wciąż powinny być zaliczane do RPG.
Z gatunku RPG akcji wykształciły się podgatunki takie jak hack'n'slash i soulslike.