rzeczywistość wirtualna
virtual reality, VR, rzeczywistość pozorna
Stworzony przy wykorzystaniu technologii informatycznych obraz sztucznej rzeczywistości - przedmiotów, postaci, przestrzeni i zdarzeń istniejących jedynie w pamięci komputerowej. Prekursorem rzeczywistości wirtualnej jest amerykański artysta i informatyk Myron W. Krueger, ale samo pojęcie zaproponował futurolog Jaron Lanier.
W grach wideo wirtualna rzeczywistość to inaczej rzeczywistość świata gry, a więc obraz nieistniejącego realnie świata wraz z całością płynących z niego doznań wzrokowych, słuchowych czy dotykowych.
Badacze od lat starają się łączyć elementy rzeczywistości wirtualnej i realnej. Jedną z prób jest tzw. poszerzona rzeczywistość (AR – augmented reality), coraz powszechniej wykorzystywana przez twórców gier wideo. Bazuje ona na kopiowaniu obrazu realnie istniejących osób, scenerii oraz zdarzeń i wprowadzania ich do świata gry. Przykładami takiego podejścia są m.in. EyePet (2009) i Reality Fighters (2012).