poziom trudności
Stopień skomplikowania rozgrywki. Najczęściej twórcy gier pozwalają graczom wybrać spośród kilku poziomów trudności, zależnie od indywidualnych preferencji i umiejętności. Standardowo są to opcje: easy (łatwy), medium (średni) i hard (trudny). Czasami jednak zdarzają się stopnie pośrednie lub wykraczające poza skalę (np. Nightmare! w grze Doom II).
Poziom trudności wiąże się zwykle z takimi elementami jak liczba punktów życia postaci gracza, liczba przeciwników oraz ich siła i wytrzymałość, limity czasowe czy komplikacja zagadek logicznych. Najwyższe ustawienie z reguły przeznaczone jest dla najbardziej zaawansowanych, hardcorowych graczy. W części gier, głównie RPG, spotyka się również specjalny, „fabularny” poziom trudności, przeznaczony dla graczy, którzy cenią sobie poznawanie samej opowieści, bez konieczności poświęcania większej uwagi walce czy elementom QTE.
Uwaga: w niektórych grach spotkać można mechanizm rosnącego poziomu trudności. Pozwala on dostosować stopień skomplikowania rozgrywki adekwatnie do osiągnięć gracza (np. aktualnego poziomu rozwoju głównego bohatera).