postać gracza
PC; player character
Bohater gry wideo, którego poczynaniami kieruje grający. W przypadku gier z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), gracz zazwyczaj ma okazję obserwować wygląd i ruchy kontrolowanej postaci. W grach z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), często widzi jedynie jego ręce. Z kolei w wielu grach strategicznych, logicznych a nawet symulatorach, postać gracza w ogóle nie posiada fizycznego przedstawienia, choć informacje o niej (np. imię, historia) mogą być prezentowane w fabule.
W zależności od gatunku różna jest rola, jaką pełni postać gracza. W części strzelanek czy wyścigów jest w zasadzie jedynie agentem gracza w świecie gry – jej tożsamość jest zupełnie nieistotna, jako że jedyną jej rolą jest zapewnianie grającemu możliwości interakcji z wirtualnym środowiskiem w sposób przewidziany przez mechanikę gry (poruszanie się, strzelanie, destrukcja otoczenia itd.). Im większy nacisk twórcy gry kładą na warstwę fabularną, tym ważniejsza staje się postać gracza – jej przeszłość, motywacje, osobowość czy wygląd. Część gier z elementami RPG daje nawet możliwość stworzenia własnego bohatera i dobrania jego/jej rasy, klasy i umiejętności tak, by najlepiej pasowały do historii, w jakiej się znalazł/a, oraz do preferowanego stylu gry. W przypadku części erpegów, zwłaszcza MMORPG, postać gracza zwykło się nazywać awatarem.
Część bohaterów gier wideo była tak charyzmatyczna, że zyskała status swego rodzaju gwiazd. Postacie takie jak Lara Croft, Kratos, Link czy Mario są rozpoznawalne nawet wśród ludzi niezaznajomionych z kanonem gier wideo.