piracenie gier
piractwo komputerowe
Proceder nielegalnego kopiowania oraz rozpowszechniania gier wideo, naruszający prawa autorskie producentów i wydawców. Skala zjawiska jest trudna do oszacowania, ale zdaniem branżowych analityków na niektórych platformach sprzętowych (np. komputerach PC) odsetek pirackich kopii gier nawet kilkukrotnie przewyższa oficjalne nakłady.
Uważa się, że piractwo gier osiągnęło skalę masową w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Stosowane wówczas nośniki danych, w tym chociażby taśmy magnetofonowe, nie posiadały wystarczających zabezpieczeń, które uniemożliwiałyby samodzielne powielanie programów.
W miarę postępu technologicznego wojna z piratami przeniosła się na nowe obszary, w tym przede wszystkim do Internetu. Producenci i wydawcy stosują też coraz bardziej wymyślne rodzaje zabezpieczeń w formie sprzętowej (np. zabezpieczenia w konsolach do gier), programowej lub powiązanej z usługami sieciowymi, starając się chronić swoje dzieła.
W polskim prawie piractwo oprogramowania komputerowego, w tym także gier wideo, zagrożone jest karą do 5 lat pozbawienia wolności.