MMORPG
ang.: massively multiplayer online role playing game
Cieszący się dużą popularnością gatunek gier wideo, łączących elementy akcji i cRPG z trybem rozgrywki MMO. W grach MMORPG gracz najczęściej tworzy jedną lub kilka postaci (zwanych awatarami), których poczynaniami kieruje w wirtualnym świecie. Podstawą zabawy jest permanentny rozwój, w tym zwiększanie ich współczynników, doskonalenie umiejętności, ale także zdobywanie bogactwa i coraz lepszego wyposażenia. Można to osiągnąć m.in. poprzez wypełnianie rozmaitych questów zlecanych przez NPC-ów, a także zabijanie wszelkiej maści potworów (PvE) bądź udział w pojedynkach z innymi graczami (PvP).
Główne cechy gier MMORPG to m.in.: nacisk na interakcję z innymi graczami, mechanika zaczerpnięta z systemów fabularnych, samoregulująca się ekonomia (duża swoboda w wymianie dóbr, w tym ceny regulowane przez wolny rynek), rozbudowane systemy gildii, a także stały nadzór nad prawidłowością przebiegu rozgrywki ze strony administratorów (Mistrzowie Gry, moderatorzy itp.).
Gry MMORPG wyewoluowały z MUD-ów. Za prekursora gatunku uważa się Habitat (1986) firmy LucasArts. Kilka lat później na rynku pojawiły się m.in. Neverwinter Nights i The Shadow of Yserbius. Prawdziwego przełomu udało się jednak dokonać dopiero twórcom takich gier jak Meridian 59 (1996) oraz Ultima Online (1997).
Do najpopularniejszych współczesnych gier MMORPG zaliczyć można: World of Warcraft (2004), The Lord of The Rings Online (2007), Star Wars: The Old Republic (2011), Guild Wars (2005).