mech
W literaturze science fiction, komiksach, filmach oraz grach wideo to rodzaj wielkiego, najczęściej humanoidalnego robota, zwykle dysponującego nadprzeciętnymi zdolnościami ofensywnymi i przeznaczonego do zastosowań militarnych. Choć sam koncept wywodzi się z japońskiej popkultury, sama nazwa stanowi skrót od angielskiego „mechanical” – „mechaniczny”. Od innych robotów mechy odróżniają się tym, że do funkcjonowania wymagają ludzkiego pilota – najczęściej siedzącego w kokpicie umieszczonym na poziomie „głowy”, rzadziej sterującego zdalnie. Mimo to zdarza się, że sam mech również wykazuje jakąś formę inteligencji i świadomości.
W grach wideo mechy pojawiają się najczęściej w produkcjach z gatunku akcji, strzelaninach (FPS i TPP), oraz strategiach. Zależnie od koncepcji twórców, sterowanie robotami może mieć bardziej symulacyjny lub zręcznościowy charakter.
Przykłady gier z mechami: seria MechWarrior, seria Titanfall, Dual Gear.