konsola
handheld
Urządzenie elektroniczne przeznaczone do zastosowań multimedialnych (muzyka, filmy, zdjęcia), rozrywkowych (gry konsolowe) i edukacyjnych. Konsola jest rodzajem komputera o zamkniętej architekturze. Oznacza to, że użytkownicy mają ograniczoną możliwość wymiany bądź modyfikowania poszczególnych podzespołów, a także limitowany dostęp do ustawień administracyjnych.
Współcześnie produkowane konsole podzielić można na dwie klasy – urządzenia stacjonarne i mobilne. Pierwsze odznaczają się zwykle większą wydajnością, a co za tym idzie, oferują graczom lepszą oprawę audiowizualną w grach. Wymagają jednak urządzeń peryferyjnych – telewizora i kontrolera (np. gamepad). Zaletą konsol kieszonkowych, tzw. handheldów, są wbudowany wyświetlacz i kontroler a także zasilanie bateryjne, co pozwala na granie w dowolnym miejscu (np. środki komunikacji miejskiej, parki, galerie handlowe itp.).
Jako platforma do grania konsole znane są od lat 70. ubiegłego wieku. Pierwszym tego typu urządzeniem była Magnavox Odyssey, wypuszczona na rynek w 1972 roku.
Uwaga: konsolą może być nazywane także specjalne okno interfejsu tekstowego gry, w którym gracz wpisuje komendy – np. cheaty.