klasa postaci
profesja postaci
Określenie głównych kompetencji postaci w grze wideo. Przynależność do profesji wyznacza zakres umiejętności, jakie opanować może dany bohater, a w wielu przypadkach także przedmioty (w tym broń i pancerze), którymi potrafi się posługiwać, a nawet jego wygląd.
Wybór klasy postaci dokonywany jest zazwyczaj na etapie kreacji i zwykle nie można go zmienić do końca rozgrywki. W niektórych grach, opartych np. na mechanice D&D, dopuszcza się łączenie kilku profesji (dwu- i wieloklasowość), co jednak na ogół wiąże się z rozmaitymi ograniczeniami. Inne gry z kolei stawiają na tzw. bezklasowy system rozwoju, gdzie w toku rozgrywki postać swobodnie nabywa i rozwija poszczególne umiejętności, nie będąc ograniczonym do konkretnego ich zestawu.
Niemal zawsze klasy postaci dostosowane są wizualnie i semantycznie do realiów gry. Co za tym idzie, w światach fantasy napotkać można barbarzyńców i magów, a w cyberpunku inżynierów oraz hakerów. Przynależność do określonych profesji może też wpływać na bieg fabuły oraz stosunek bohaterów niezależnych lub warunkować dostęp do niektórych lokacji i questów.