Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 maja 2006, 05:17

autor: Piotr Doroń

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3?

Przed kilkudziesięcioma minutami dobiegła końca pierwsza z wielkich konferencji tegorocznych targów E3. Mamy oczywiście na myśli rewolucyjną w założeniach imprezę zorganizowaną przez Sony, głównie z myślą o nowej konsoli stacjonarnej. Poniżej postaramy się Wam przedstawić najważniejsze informacje przekazane w jej trakcie przez osoby pracujące i tworzące gry dla PS3.

Przed blisko dwoma godzinami dobiegła końca pierwsza z wielkich konferencji tegorocznych targów E3. Mamy oczywiście na myśli rewolucyjną w założeniach imprezę zorganizowaną przez Sony, głównie z myślą o nowej konsoli stacjonarnej, tj. PlayStation 3. Poniżej postaramy się Wam przedstawić najważniejsze informacje przekazane w jej trakcie przez osoby pracujące i tworzące gry dla PS3, a także opiszemy najciekawsze, naszym zdaniem, zaprezentowane pozycje.

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #1 Największy udział w przeprowadzeniu konferencji miał Kaz Hirai, prezes amerykańskiego oddziału Sony Computer Entertainment. Wspierali go Ken Kutaragi, prezes Sony Computer Entertainment, oraz Phil Harrison, człowiek odpowiadający za rozwój europejskiego oddziału tej firmy i jej wiceprezes. Rozpoczęła się, można powiedzieć, klasycznie – mianowicie, od zaprezentowania dotychczasowych wyników, jakie zostały osiągnięte przez wszystkie stworzone przez Sony konsole. Przypomniano rewelacyjną sprzedaż pierwszej PlayStation, zwrócono uwagę na świetny wynik osiągnięty przez PS2 (ponad 103 miliony egzemplarzy i więcej niż miliard sprzedanych gier), napomknięto również o udanym pierwszym roku PSP (trafiło do sklepów ponad 17 milionów sztuk tej przenośnej konsoli). Zauważono także, że chęć wprowadzenia na rynek następcy PS2 nie zmieni sytuacji tej konsoli. Przypomniano wszystkim zgromadzonym, iż starsza siostra PS3 będzie jeszcze przez dłuższy czas bardzo silnie wspierana przez deweloperów. Autorzy prezentacji wymienili w tym momencie kilkanaście potencjalnych hitów, które ukażą się na rynku w ciągu kilku najbliższych miesięcy (m.in. God of War II, Yakuza, nowa edycja serii SOCOM), a które osoby odwiedzające targi będą miały okazję przetestować.

Wracając do PSP – zapowiedziano wprowadzenie do sprzedaży specjalnie oznaczonych pozycji, które osiągnęły na rynku i wśród graczy pewną renomę, sprzedały się w liczbie przekraczającej 250.000 sztuk, a od ich premiery minęło 9 miesięcy. Greatest Hits, bo tak nazwana zostanie ta specjalna edycja wzorowana na słynnej Platynowej Serii gier na PSX i PS2, trafi na sklepowe półki w ciągu kilku najbliższych tygodni. Wszyscy miłośnicy przenośnej konsoli Sony, obecni na targach, będą mogli przetestować wiele nowych pozycji tworzonych z myślą o tymże sprzęcie. Są wśród nich m.in. Killzone: Liberation, World Tour Soccer 2006 oraz Gangs of London i wiele, wiele innych (w tym tajemnicza pozycja PSP World, o której tak naprawdę nic nie wiadomo). Następnie Kaz Hirai przeszedł do wymienienia nowych funkcjonalności PSP, wprowadzonych razem z najnowszym firmware (m.in. RSS oraz zaimplementowany Macromedia Flash) oraz tych zapowiadanych (GPS, kamera). Przedstawił również emulator konsoli PSX w akcji – wytłumaczył, że gry ładowane będą bezpośrednio z karty pamięci, po uprzednim pobraniu ich z głównego serwera, po czym pograł przez moment w pierwszą część Ridge Racer. W tym momencie dobiegła końca pierwsza część konferencji.

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #2 Drugi, właściwy już etap spotkania, dotyczył oczywiście konsoli PlayStation 3. Rozpoczęto go przypomnieniem wszystkim zgromadzonym osobom o tym, co w trawie piszczy, a dokładniej rzecz ujmując – co tak naprawdę składa się na PS3. Po krótkim wstępie ujawniono (dokonał tego Phil Harrison wraz z ojcem serii Gran Turismo, Kazunori Yamauchi) pierwszą prezentację. Wyświetlona została przygotowana z myślą o E3 specjalna wersja Gran Turismo 4, nazwana Gran Turismo HD. Została ona przystosowana do możliwości PS3, a więc wysokiej rozdzielczości (demo mogliśmy oglądać w rozdzielczości 1080p, czyli 1980x1080 pikseli), a także superpłynnej animacji w stałych 60 klatkach na sekundę. Co prawda nie możemy traktować GT HD jako pełnoprawnej, nowej produkcji przeznaczonej na konsolę PS3, lecz mogliśmy dzięki niej zaobserwować jak mniej więcej będą prezentować się gry wydane pierwotnie na PS2. Jak wiadomo PS3 umożliwi uruchamianie tytułów ze swej starszej siostry.

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #3 Z ciekawych prezentacji grywalnych wersji gier warto wspomnieć o nowych wcieleniach kamerki Eye Toy oraz pozycji z serii Singstar. Eye Toy reprezentowany był przez ciekawie zapowiadającą się grę karcianą. Tester umieszczając karty na specjalnie oznaczonych polach, aktywował je i automatycznie włączał do walki potwora z nich powstałego. Wynikałoby z tego, że kamerka jest w stanie odczytywać pewne znaki umieszczone na wspomnianych kartach. Z My Singstar, bo taki tytuł nosi będzie muzyczno-wokalna gra Sony, wiąże się natomiast strategia sieciowa firmy Sony. Twórcy jako najważniejsze jej aspekty wymieniają możliwość tworzenia listy przyjaciół, czaty głosowe, zakładanie rozbudowanych profili, branie udziału w turniejach, a tym samym umieszczanie swych wpisów na licznych rankingach zrzeszających najlepszych graczy naszego globu, pobieranie dodatków (Sony planuje wprowadzić tutaj pewnego rodzaju udogodnienie – PlayStation Card, swego rodzaju karta kredytowa, wydatek rzędu $50) i wiele innych. My Singstar otworzy przed nami wszystkie te możliwości – będziemy mogli dodatkowo nabywać drogą sieciową nowe utwory wraz z teledyskami, a także brać udział we wspólnych, internetowych sesjach wokalnych.

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #4 W następnej części konferencji mogliśmy przyjrzeć się grywalnym demom kilku zapowiadanych już od jakiegoś czasu gier. Były one testowane na naszych oczach m.in. przez samych producentów. Zdecydowanie największe wrażenie wywarły gry Heavenly Sword oraz Warhawk. Pierwsza odznaczała się niezwykle płynna i dokładną animacja, a także piękną, iście nextgenową grafiką. Druga natomiast jest nierozerwalnie powiązana z prezentacją nowego pada przeznaczonego dla konsoli PlayStation 3. W związku z tym zajmiemy się nią nieco niżej. Kolejnymi zaprezentowanymi pozycjami były m.in. Genji 2, kontynuacja ciekawej gry akcji nawiązującej stylem do Capcomowskiej serii Onimusha. Przyglądając się prezentacji bez większych problemów mogliśmy jednak zauważyć, że gra nie była jeszcze dopracowana – szwankowała animacja, a także brakowało choćby szczątkowej inteligencji u przeciwników. Jest to jednak zrozumiałe – gra jest raptem dopiero od kilku tygodni w produkcji. Bardzo ładnie prezentowała się pozycja oparta o licencję Formuły 1, zatytułowana F1 (podłączone do PS3 PSP może odgrywać rolę lusterka wstecznego!), a także przyjemna, na pierwszy rzut oka, strzelanina Resistance: Fall of Man tworzona w studiach firmy Insomniac.

Pomiędzy prezentacjami kolejnych grywalnych dem mogliśmy podziwiać kilkanaście króciutkich, aczkolwiek treściwych trailerów. Wyróżniały się spośród nich m.in. te poświęcone następującym pozycjom: Sonic The Hedgehog (Sega), Virtua Tennis 3 (Sega), Coded Arms Assault (Konami), Metal Gear Solid 4 (Konami), Assasin’s Creed (UbiSoft), Tiger Woods (EA – przedstawiono rewelacyjny model słynnego golfisty, ukazany w czasie rzeczywistym), NBA Live ’07 (EA), Tekken 6 (Namco Bandai), a także bardzo emocjonujący film prezentujący grę Final Fantasy XIII (Square Enix). Oprócz nich przedstawiono świetne trailery znanego już Lair, dziwnego programu zatytułowanego Afrika, a także niesamowicie dynamicznej przygodówki firmy Naughty Dog, o której jeszcze niejednokrotnie usłyszymy. Ten ostatni ukazywał prawdziwą moc PS3, oczywiście jeśli nie był wyrenderowany. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że liczne, wewnętrzne studia koncernu Electronic Arts pracują aktualnie nad dziesięcioma pozycjami na konsolę PS3. BYŁ TEŻ WIELKI KRAB!

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #5 Najbardziej interesującą informację zostawiłem jednak na koniec. Dotyczy ona gry Warhawk, futurystycznej strzelaniny (prawdopodobnie o bardzo widocznym zabarwieniu taktycznym) oraz prezentacji nowego pada. Wygląd nie jest zaskoczeniem – po głosach krytyki, które rozbrzmiały po zeszłorocznych targach E3, a które związane były z „bananowym” wyglądem prototypu, wybór mógł być tylko jeden. Kształt nawiązuje do znanego, oryginalnego Dual Shocka. Pewnego rodzaju rewolucja kryje się jednak w jego wnętrzu. Nowy Dual Shock wyposażony został w sześć sensorów ruchu, które będą reagować na zmianę położenia pada względem osi x, y i z. Tak jest – będzie on nieco uboższą wersja rewolucyjnego kontrolera stworzonego przez Nintendo z myślą o konsoli Wii. Zaczyna się robić bardzo ciekawie. Możliwości pada Sony zostały ukazane na przykładzie wspomnianej wyżej gry Warhawk. Jeden z producentów sterował pojazdem latającym jedynie dzięki poruszaniu padem w góre, dół, na prawo i lewo, a także do siebie i od siebie. Trzeba przyznać, że prezentowało się to całkiem nieźle.

Końcówka konferencji przyniosła jeszcze jedną arcyciekawą wiadomość. Mianowicie cenę konsoli PlayStation 3. Na półki sklepowe trafią dwie wersje sprzętu – z dyskiem twardym o pojemności 20GB i 60GB. Europejczycy za pierwszą zapłacą 499, natomiast za drugą 599 Euro. Amerykanie odpowiednio - $499 i $599. Premiera konsoli nastąpi w następujących dniach:

  • 11 listopada 2006 roku – Japonia
  • 17 listopada 2006 roku – Europa, Ameryka Płn. i Australia

Tym miłym akcentem zakończyliśmy tegoroczną konferencję firmy Sony. Najbliższe dni przyniosą nam liczne sprostowania i rozszerzone wersje wielu przedstawionych wyżej informacji. Możemy również liczyć na ogrom materiałów prezentujących zaprezentowane pozycje. Wszystko to uzyskamy w ciągu kilku najbliższych dni.

Jeszcze dzisiaj czekają nas kolejne dwie gigantyczne konferencje. Nintendo rozpocznie swój pokaz ok. godziny 18:00 naszego czasu. Microsoft wystartuje mniej więcej o 20:30. Bądźcie z nami.

Konferencja Sony dobiegła końca - jak prezentuje się PS3? - ilustracja #6

Konferencja Sony - dodatkowe, uzupełniające informacje

Ten akapit pełni zadanie uzupełniacza – znajdziecie tutaj najważniejsze informacje, które uzyskali dziennikarze już po zakończeniu całej imprezy. Głównie będą dotyczyć tańszej wersji konsoli PS3, która będzie znacznie uboższa niż jej droższy odpowiednik.

Po pierwsze PS3 kosztujące, zależnie od regionu, $499 i 499 Euro zostanie wyposażone w trzykrotnie mniejszy dysk twardy, liczący 20 GB. Tę jednak wiadomość poznaliśmy w trakcie głównej prezentacji. Kolejne informacje wypłynęły na światło dzienne nieco później. Po pierwsze w tańszej wersji próżno szukać funkcji bezprzewodowej komunikacji WiFi, a także złącza, które umożliwiłoby wczytywanie kart typu SD, Memory Stick oraz Compact Flash. Ostatnim brakującym elementem będzie… złącze HDMI, dzięki któremu moglibyśmy uzyskać obraz zgodny ze standardami telewizji wysokiej rozdzielczości i nie moglibyśmy korzystać ze wszystkich możliwości konsoli (w tym z właściwości, które dadzą nam płyty Blu-Ray).

Kolejna informacja dotyczy pada. Jak wiadomo zostanie on wyposażony w sensory ruchu. Pozbawiony niestety będzie wibratorków, tak przydatnych w dwóch poprzednich wersjach Dual Shocka. Oficjalnie przez konflikt na linii sensory-wibracje, nieoficjalnie przez niedawny proces wytoczony przez firmę, która opatentowała swego czasu to rozwiązanie. Druga kwestia dotyczy przycisków R2 i L2, które przyjmą funkcję spustów – znanych chociażby z konsoli Sega Dreamcast.

Chciałbym jeszcze nawiązać do nowego rozwiązania (po części sieciowego), a mianowicie do tzw. PlayStation Cards. Będą to, jak już wspominałem, karty pozwalające nam korzystanie z dobrodziejstw internetowego serwisu firmy Sony. Nabędziemy dzięki nim liczne dodatki, a także różnego rodzaju trailery i dema (jeśli nie będą darmowe). PC, które trafią do sklepów, będą miały różną wartość np. $50.

Wracając do dwóch różnych wersji PS3. Spójrzmy prawdzie w oczy – kto o zdrowych zmysłach zdecydowałby się na zakup tańszej konsoli (pozbawionej wspomnianych elementów), podczas gdy różnica w cenie wynosi jedynie $100/100Euro? Tak też myślałem :-).

Nie zapomnijcie rownież zapoznać się z dokładną specyfikacją techniczną PlayStation 3, którą zamieściliśmy w osobnym newsie!

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej