Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 18 lipca 2008, 18:35

autor: Marek Grochowski

GOL na E3 w pigułce

E3 Media & Business Summit 2008 już za nami. Redaktorzy GRY-OnLine byli obecni w Los Angeles i zadbali o to, by dostarczyć Wam jak najlepszą relację z tegorocznych targów elektronicznej rozrywki.

Ogień igrzysk, jakimi przez lata były targi E3, tli się na nowo. Po ubiegłorocznej agonii i pogrzebie, który urządzili imprezie sami organizatorzy, największe niegdyś wydarzenie w branży zdaje się odradzać. Wprawdzie jeszcze bez hostess i setek tysięcy zwiedzających, ale już z co najmniej kilkunastoma grami wartymi uwagi. Oto, co działo się na wystawie za Atlantykiem w ciągu mijającego tygodnia.

Pierwszy etap targów w Los Angeles upłynął pod znakiem konferencji prasowych, zwołanych kolejno przez trzech konsolowych gigantów – Microsoft, Nintendo i Sony. Firmy wystąpiły w porządku alfabetycznym, więc dziennikarze przybyli do Kalifornii wysłuchali wpierw, co mają do powiedzenia przedstawiciele koncernu z Redmond.

Konferencja prasowa Microsoftu - Tym, czym MS zaskoczył wszystkich, a w szczególności Sony, była zapowiedź Final Fantasy XIII na Xboksa 360. Pierwotnie dzieło Square Enix miało być system-sellerem PlayStation 3 i zarazem jednym z najbardziej pożądanych exclusive’ów na tę konsolę. Po poniedziałkowej deklaracji Yoichi Wady skończyło się na tym, że FF XIII owszem – ukaże się wyłącznie na PS3 – ale tylko w Japonii, gdzie Xbox 360 nie cieszy się wielkim zainteresowaniem. Reszta świata będzie miała wybór pomiędzy wersją na maszynkę Sony, a edycją na sprzęt Microsoftu.

Konferencja prasowa Nintendo - Podczas gdy specjaliści czekali na odpowiedź producentów PS3, swoją ofertę produktów ujawniło Nintendo. Konferencja prasowa „Big N” miała miejsce we wtorek, w specjalnie wynajętej sali Kodak Theatre, gdzie rokrocznie największe gwiazdy Hollywood przyjeżdżają po odbiór Oscarów. W ramach krótkiej prezentacji Reggie Fils-Aime z amerykańskiego oddziału firmy zademonstrował widzom nową przystawkę do Wiimote’a (WiiMotion Plus), zaanonsował ukazanie się niewielkiego mikrofonu WiiSpeak oraz powiedział o rosnącej sprzedaży Wii i Dual Screena. Następnie dowiedzieliśmy się, że na drugą z platform zmierza GTA: Chinatown Wars, a pierwsza wzbogaci się niebawem o usługę WiiMusic, w której spróbujemy naśladować dźwięk blisko pięćdziesięciu instrumentów muzycznych.

Konferencja prasowa Sony - Sony nie było w stanie odpowiedzieć w ciągu doby na utratę wyłączności na Final Fantasy XIII, jednak tak jak poprzednicy, zadbało o zaprezentowanie kilku atrakcyjnych propozycji. Z myślą o PlayStation 3 firma pokazała w akcji Resistance 2 studia Insomniac Games, przypomniała o pełnym uroku LittleBigPlanet oraz wyciągnęła z rękawa trzecią odsłonę serii God of War. Kierując się rozwojem PSP, Sony wymieniło z kolei takie projekty, jak Patapon 2, Star Wars: The Force Unleashed czy LEGO Batman: The Video Game, jak również dodało, że przenośna konsolka trafi niedługo do sprzedaży w pakiecie z nowymi grami.


Oprócz wielkiej trójki własne pokazy zorganizowali też najwięksi wydawcy – Electronic Arts oraz Blizzard:

Konferencja prasowa Activision Amerykańska korporacja postanowiła, że nie będzie organizować oficjalnej imprezy w ramach targów, lecz zaprosi dziennikarzy na własny, odrębny pokaz. Imprezę zorganizowano w dość nietypowym miejscu, bo w odrestaurowanym kościele. Zamiast sakralnego nastroju mieliśmy jednak demonstrację nowego Spider-Mana oraz kolejnych perypetii Jamesa Bonda w grze Quantum of Solace.

Konferencja prasowa Electronic Arts – Mnóstwo wieści o serii The Sims oraz nadchodzącym SimAnimals. EA pokusiło się też o promocję NBA Live 09 oraz Left 4 Dead zespołu Valve. Ostatni z tytułów omówił sam Gabe Newell, producent Half-Life’a 2.

Na E3 obecni byli dwaj nasi wysłannicy, którzy w dzień i w nocy, w zimnie i upale zdobywali dla Was bezcenne informacje o najgorętszych tytułach. Każdy projekt, który mieli okazję zobaczyć z bliska Lordareon i Verminus, został starannie opisany w ich pierwszych wrażeniach:

Call of Duty 5

Dziesięć milionów sprzedanych sztuk Call of Duty 4 zobowiązuje. Panowie z grupy Treyarch starają się jak mogą, by mimo cofnięcia do konwencji II wojny światowej dostarczyć graczom maksymalną dawkę FPS-owych emocji.

Dragon Age: Początek

Nowy cRPG studia BioWare stanowi powrót do korzeni gatunku. Klasyczne dialogi, walka i ekwipunek to tylko niektóre elementy, które różnią Dragon Age od Mass Effecta i Obliviona. Nasi redaktorzy jako jedyni dziennikarze z Polski mieli okazję sprawdzić, czy Początek rokuje nadzieje na przyszłość.

Fallout 3

Trzecia odsłona postnuklearnego RPG, za którą tym razem odpowiada studio Bethesda Softworks. Wizyta w wiosce Megaton, strzelanina z szeryfem i ucieczka przed wściekłymi tubylcami składały się na fragment prezentacji gry na targach E3.

Killzone 2

Po aferze z renderami wielu graczom odechciało się czekać na dziecko Guerilla Games. Pokaz tytułu w trakcie E3 Media & Business Summit objawił się jako jedna z większych niespodzianek imprezy. Szczegóły w naszej relacji.

Star Wars: The Force Unleashed

Gwiezdne Wojny w dalszym ciągu są niezwykle nośnym tematem. W nowym dziele LucasArts na własnej skórze sprawdzimy, jak to jest być uczniem Darth Vadera i siać zniszczenie przy użyciu Mocy.

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

Od głośnego rozstania ze studiem Bohemia Interactive programiści z Codemasters działają na własną rękę. Deweloperzy stawiają sobie za cel stworzenie najbardziej realistycznego symulatora walki w historii. Podczas E3 pokazali zwiastun swojej produkcji.

Red Faction: Guerrilla

Przeniesienie akcji na Marsa i wprowadzenie rozbudowanego systemu destrukcji terenu jest zdaniem Volition świetną receptą na sukces trzeciego Red Faction. Nasi autorzy postanowili przekonać się o tym na własne oczy.

Spore

Fabryka Stworów pobudziła apetyty graczy przed spotkaniem z właściwą wersją Spore. Dość powiedzieć, że postacie wykreowane za pomocą niepozornego edytora liczy się już w milionach. Will Wright, główny projektant gry, jest pewien, że po premierze tytułu odbiorcy nadal będą aktywnie uczestniczyć w rozwoju przedsięwzięcia.

Tomb Raider: Underworld

Skromna liczba gier w ofercie firmy Eidos Interactive zawierała pewien szczególny element: kolejną odsłonę przygód Lary Croft. Choć autorzy nie ujawnili, z ilu wielokątów składać się będzie sylwetka głównej bohaterki, ujrzenie pani archeolog w Tomb Raider: Underworld niejednego przyprawi o szybsze bicie serca.

Alpha Protocol

Szpiegowski RPG od autorów Neverwinter Nights 2 i KotOR-a II. BioWare zamierza nadać swemu tytułowi klimat Bourne’a i 24 godzin, a całość okrasić oprawą rodem z Mass Effecta.

Warhammer 40,000: Dawn of War 2

Figurkowy świat bitewnego Warhammera w nowym, strategicznym wydaniu. Po sukcesie pierwszej części RTS-a i zyskaniu doświadczenia przy produkcji Company of Heroes studio Relic Entertainment wraca z nowymi pomysłami.

Bioshock

Wreszcie na PS3. Roczne opóźnienie w stosunku do wersji PC i X360 producenci zrekompensują trybem Challenge Room, gdzie oprócz zabijania potworów i ratowania Siostrzyczek będzie trzeba wykazać się umiejętnością szybkiego kombinowania.

Prócz dokumentów tekstowych nasza ekipa nagrała też wiele materiałów filmowych - wśród nich wywiady z najważniejszymi postaciami ze świata elektronicznej rozrywki oraz relacje z istotnych pokazów:

Szef BioWare opowiada o Dragon Age

Wywiad z Gregiem Zeschukiem, szefem BioWare i zarazem jedną z głównych osób odpowiedzialnych za powstanie cRPG Dragon Age. Dialog o nowo powstającym projekcie stanowi uzupełnienie dla tekstowego sprawozdania ze spotkania z grą.

Producent o Tomb Raider Underworld

Kilka słów od Erica Lindstroma, jednego z twórców nowego Tomb Raidera. Deweloper zdradził nam garść informacji o tle fabularnym oraz wyzwaniach, jakie czekać będą na Larę Croft.

Fable 2 - rozmowa z Peterem Molyneux

Dla jednych szarlatan, dla innych wizjoner, a aktualnie główny producent Fable 2. Sir Peter Molyneux w rozmowie z naszym wysłannikiem nie pozostawia żadnych wątpliwości, ze co-op nie jest już najważniejszym elementem nadchodzącego cRPG.

Dead Space

Chuck Beaver odsłonił przed nami tajniki gameplaya z survival horroru od Electronic Arts. Nie krył przy tym, że w pracach nad projektem programiści inspirują się serią System Shock, Resident Evil oraz FPS-em Half-Life 2.

Left 4 Dead - Counter-Strike w sosie zombie

Nowe przedsięwzięcie Valve opisał sam Doug Lombardi, który nie szczędził pochwał trybowi co-operative i zapowiedział, że po wydaniu Left 4 Dead jego studio ogłosi plany na przyszły rok.

Red Alert 3 - rozmawiamy o nowej armii

O trzeciej odsłonie cyklu Red Alert mogliście poczytać obszernie już dwa miesiące temu. Teraz jednak macie okazję posłuchać, co na temat nowej strategii EA ma do powiedzenia jeden z producentów RTS-a.

Todd Howard prezentuje Fallouta 3

W swoich zasobach posiadamy też krótki fragment konferencji Microsoftu, na której Todd Howard z Bethesdy Softworks po raz pierwszy publicznie zaprezentował trzecią odsłonę Fallouta.

Resident Evil 5 - pierwsze wrażenia

Nagrana na gorąco relacja ze spotkania z piątą odsłoną survival horroru Capcomu. Zdaniem wielu to jeden z poważniejszych kandydatów do tytułu gry roku. Na E3 gra była stale oblegana przez rzeszę dziennikarzy.

Wymienione w artykule materiały to jeszcze nie wszystko, co na E3 Media & Business Summit 2008 zobaczyli nasi korespondenci. Już wkrótce zapoznamy Was z kolejnymi informacjami prosto z Los Angeles, a w przyszłym tygodniu opublikujemy szersze opinie Lordareona i Verminusa o minionych targach.

Marek „Vercetti” Grochowski