autor: Mariusz Klamra
Zanim kupisz pirata...
Być może zastanawialiście się czasami, ile kosztuje stworzenie gry, a ile zarabiają ludzie którzy je tworzą. Pokusiliśmy się więc o małe zestawienie, posługując się kwotami z rynku USA.
Być może zastanawialiście się czasami, ile kosztuje stworzenie gry, a ile zarabiają ludzie którzy je tworzą. Pokusiliśmy się więc o małe zestawienie, posługując się kwotami z rynku USA.
Najpierw zestawienie kosztów produkcji gier (zestawienie nie obejmuje kosztów marketingu):
- Mała, dopracowana gra bazująca na dobrym pomyśle - około 100 tys. $ - właściciele firmy są równocześnie pracownikami.
- Średniej wielkości produkcja jakich jest wiele na rynku – ponad 1 milion $.
- Znany i głośny tytuł, prawdziwy hit – ponad 5 milionów $.
- Gra oczekiwana latami, starannie dopracowywana przez dużego producenta – kilkanaście do kilkudziesięciu milionów $.
Oczywiście są wyjątki od tych reguł, jednak jest to dość dobre przybliżenie. Drugie zestawienie to zarobki twórców:
- Doświadczeni animatorzy 3D – 50-60 tys. $ rocznie i jest na nich duże zapotrzebowanie, jednak tylko na dobrych – przeciętnych jest masa i nikt ich nie chce.
- Główni graficy z doświadczeniem przy dużym tytule – około 100 tys. $ rocznie.
- Programiści z niewielkim doświadczeniem ale znajomością 3D – około 50- 60 tys. $ rocznie.
- Główni programiści z przynajmniej jednym znanym tytułem na koncie – 200-300 tys. $ (!).
Jak widać po tych liczbach, jest to przemysł w którym można nieźle zarobić, zaś aby wyprodukować grę trzeba wyłożyć bardzo konkretne pieniądze. Są tu podane wartości średnie, ale generalnie trzeba pamiętać że w wypadku gier na konsole są one przeważnie nawet wyższe a gier na PC nieco niższe.