autor: Włodarczak Adam
Xbox 2, Next Xbox, Xbox 360, Xenon - jakkolwiek jej nie nazwać, konsola zapowiada się znakomicie!
Na łamach zachodniego serwisu GameSpy pojawiła się pierwsza część interesującego artykułu o możliwej specyfikacji wielkiego następcy konsoli Xbox, nazwanego kodowo Xenon (mówi się też o innych nazwach, Xbox 360 i Next Xbox). Redaktorzy powołują się na urządzenia w wersji alpha dostarczone z pierwszej ręki, prosto od producenta, Microsoftu.
Na łamach zachodniego serwisu GameSpy pojawiła się pierwsza część interesującego artykułu o możliwej specyfikacji wielkiego następcy konsoli Xbox, nazwanego kodowo Xenon (mówi się też o innych nazwach, Xbox 360 i Next Xbox). Redaktorzy powołują się na urządzenia w wersji alpha dostarczone z pierwszej ręki, prosto od producenta, Microsoftu.
Najważniejszą informacją jest fakt, że „procesor posiada trzy rdzenie PowerPC po 3.0 GHz każdy. Wszystkie rdzenie mogą wykonać dwa rozkazy w każdym cyklu i posiadają podręczną pamięć cache - 32KB na dane i 32KB na rozkazy. Rdzenie mają także do dyspozycji 1MB wspólnej pamięci L2”.
Jak czytamy dalej, „procesor karty graficznej Xenona wykracza poza wszystko, co do tej pory było stworzone, łącznie z ATI X800. Zegar taktowany jest prędkością 500MHz i obsługuje Shader 3.0. Obecnie prowadzone są prace nad procesorem grafiki alpha 2. Wersje beta procesora mają pojawić się do maja, a ostateczny produkt ujrzy światło dzienne latem. Owa karta graficzna będzie miała moc obliczeniową większą od jakiejkolwiek innej karty na rynku, innymi słowy Half-life 2 to dla niej bułka z masłem.
Konsola nowej generacji nie będzie posiadać karty dźwiękowej w tradycyjnej formie. Dekompresja ma być dokonywana sprzętowo, a reszta zadań wykonywana będzie przez oprogramowanie. Zrezygnowano z DirectSound3D na rzecz X3DAudio, gdyż DS3D był zbyt mało elastyczny.”
Z pozostałych rewelacji warto odnotować jeszcze, że:
- Konsola wyposażona zostanie w 256 MB RAM (dla porównania, Xbox posiada „zaledwie” 64 MB RAM).
- Użyte zostaną tradycyjny napęd DVD oraz dwuwarstwowe płyty DVD, a nie jak wcześniej sugerowano – technologia Blu-Ray oraz HD-DVD.
- Karty pamięci – od 64 do 1024 MB, z czego 8 MB zarezerwowane będzie dla systemu operacyjnego.
- Dysk twardy, tak jak przypuszczano, będzie można zakupić opcjonalnie. Jego rozmiar nie jest znany.
- Dostępna będzie kamera USB oraz aparat fotograficzny, które kolejno umożliwią tworzenie profili użytkowników w grach, a także video konferencje.
- Gry mają prezentować się nad wyraz smakowicie, znakomite oświetlenie, cieniowanie, a także cała gama efektów (z bardzo przekonującymi chmurami, czy też wyglądającą jak prawdziwa, wodą, na czele).
- Microsoft wymaga od producentów, aby każda gra obsługiwała usługę Live! (gra wieloosobowa).
- Każda gra przed dopuszczeniem na rynek musi spełnić minimalne kryteria jakościowe, jak np. dźwięk 5.1).
- Użytkownik będzie mógł korzystać w programach i grach z własnych ścieżek dźwiękowych (pliki w formacie MP3 oraz WMA), zamiennie z oryginalnymi.
Autor tekstu zakłada jednocześnie, że niektóre z ww. elementów mogą w ostatecznej fazie ulec zmianie.