autor: Asmodeusz
World of Tanks – Nadchodzi aktualizacja 9.0: nowe modele pojazdów oraz bitwy historyczne
Trwają intensywne testy najnowszej aktualizacji do World of Tanks. Łatka oznaczona numerem 9.0 wprowadzi do gry pierwsze osiem modeli czołgów w jakości HD oraz poprawi wygląd większości starszych pojazdów. Dostaniemy długo oczekiwaną możliwość rozegrania bitew historycznych takich jak Kursk czy Ardeny. Poprawki dotkną również część istniejących map a w szczególności Malinówkę, Siewierogorks i Perłową Rzekę.
Niedawno ruszyły testy najnowszej aktualizacji World of Tanks oznaczonej numerem 9.0. Wraz z nią otrzymamy osiem modeli pojazdów w jakości HD, nowy tryb gry: bitwy historyczne oraz szereg poprawek w obrębie kilku starszych map.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rok 2014 będzie stał pod znakiem grafiki HD. Pierwsze poprawki pod tym kątem uczyniono już w poprzedniej aktualizacji 8.11, lecz dopiero teraz będziemy mogli ujrzeć odświeżone modele niektórych pojazdów. Na pierwszy rzut idą: T-54, Tygrys, M4 Sherman, M18 Hellcat, M103, Tortoise, Maus i Pantera. Nowe czołgi są nie tylko znacznie lepiej odwzorowane i bogatsze w szczegóły – Wargaming.net zadbał również o poprawienie jakości ich tekstur: pojazdy te wyglądają teraz niemal identycznie jak ich rzeczywiste odpowiedniki. Na szczególną uwagę zasługuje doskonałe oddanie wyglądu materiału, z jakiego zbudowany był dany pojazd - gołym okiem możemy zobaczyć różnice w między stalą użytą do produkcji niemieckiej Pantery czy Mausa a brytyjskim Tortoisem i amerykańskim M103.
Dodatkowym fajerwerkiem graficznym jest wykorzystanie nowej technologii graficznej zwanej physically based shading. Pozwala ona na realistyczne oddanie wyglądu różnych materiałów, dzięki czemu nasze wirtualne czołgi nabrały „masy”. Teraz wyglądają one jak prawdziwe stalowe kolosy a nie jak plastikowe zabawki. Technologia ta została użyta zarówno na wszystkich modelach HD jak również na większości (150!) starych pojazdów. Różnica jest widoczna gołym okiem: mimo niskiej jakości modeli czołgi te wyglądają teraz znacznie lepiej. Co ciekawe wszystkie powyższe zmiany w grafice nie wpłynęły negatywnie na wydajność gry. Ba! Niektórzy właściciele starszych PC-tów odczuli nawet wzrost w ilości wyświetlanych klatek na sekundę.
Wraz ze zmianami w grafice wprowadzono pierwszy element nowego systemu fizyki: wybuch magazynu amunicyjnego czołgu spowoduje, że jego wieża zostanie odrzucona na kilka metrów od płonącego wraku. Następnie będzie ona mogła zostać wykorzystana jako mobilna osłona, ochraniająca dolne partie pancerza naszego pojazdu.
Drugą nowością są bitwy historyczne. Wybierając ten tryb rozgrywki będziemy mogli rozegrać jedno z kilku predefiniowanych starć (aktualnie jest to Kursk, Balaton oraz Ardeny). Tym razem do walki staną jedynie autentyczne pojazdy z historycznym wyposażeniem. Przykładowo: Pantera będzie korzystała z działa 7,5cm KwK 42 L/70 zamiast L/100 zaś Tygrys dostanie jedynie krótką „osiemdziesiątkę ósemkę”. Zapas amunicji na każdym pojeździe jest z góry predefiniowany: niemożliwe stanie się nadużywanie pocisków premium, gdyż większość pojazdów otrzyma jedynie kilka sztuk amunicji kumulacyjnej bądź podkalibrowej.
Starcia będą rozgrywały się na istniejących mapach (aktualnie są to Prochorowka i Erlenberg) zaś celem misji będzie standardowa eliminacja pojazdów przeciwnika lub zdobycie jego bazy. Ciekawostką jest fakt, że nie zawsze obie drużyny będą składały się z piętnastu pojazdów. Niejednokrotni natrafimy na sytuację, gdzie 5 tygrysów i 2-3 pantery zetrą się z aż 12-15 radzieckimi czołgami. W tym przypadku o wygranej zadecyduje tylko i wyłącznie umiejętność graczy a nie zasobność portfela: Niemcy skorzystają z świetnych armat, opancerzenia i zasięgu widzenia, zaś Rosjanie będą zmuszeni do ataku z kilku stron jednocześnie i wykorzystania przewagi liczebnej.
Ostatnimi i nie mniej ważnymi zmianami są poprawki w obrębie istniejących map. Największe zmiany dotknęły Malinówkę, Siewierogorsk i Perłową Rzekę. Malinówka została zupełnie przebudowana w obrębie niesławnej górki. Teraz podjazd na nią jest znacznie bezpieczniejszy, zaś sam szczyt posiada dwie „półki” pozwalające na ukrycie się i rażenie celnym ogniem walczących na dole pojazdów. Ułatwiono również atak brzegiem jeziora – niewielkie wzniesienie pozwala nam zbliżyć się do przeciwnika na odległość skutecznego strzału. Perłowa Rzeka zyskała kilka nowych ścieżek ataku. Tam, gdzie kiedyś w centrum mapy znajdowała się góra, teraz istnieje szereg przełęczy pozwalających na oflankowanie wojsk walczących w tunelu oraz szybki rajd do bazy wroga. Ostatnie duże zmiany dotknęły Siewierogorsk. Obie przełęcze zostały wygładzone i poszerzone, przez co atak flanką będzie znacznie skuteczniejszy i mniej narażony na ostrzał snajperów.
Pełna lista zmian wraz z instrukcjami pozwalającymi na zalogowanie się na serwer testowy znajduje się tutaj.