autor: Michał Jodłowski
Unreal Engine 4 w przeglądarce Firefox – zobacz demonstrację dwóch gier
Mozilla i Epic Games zademonstrowały Unreal Engine 4 – silnik nowej generacji – działający w przeglądarce Firefox. Firmy zapewniają, że gry w Firefoksie działają z najwyższą prędkością spośród wszystkich przeglądarek, dzięki optymalizacji przeglądarki pod kątem obsługi podzbioru JavaScript – asm.js – oraz wsparciu przez sam silnik portowania na urządzenia mobilne i przeglądarki.
Firmy Mozilla i Epic Games udostępniły we wpisie na blogu Mozilli filmik demonstracyjny, na którym możemy zobaczyć, jak silnik nowej generacji – Unreal Engine 4 – radzi sobie w przeglądarce Firefox na przykładzie gier Soul oraz Swing Ninja. Według Brendana Eicha, dyrektora ds. technologii Mozilli, gry w Firefoksie działają z „niemal natywną” szybkością, bez konieczności używania jakichkolwiek wtyczek i są „prawie nie do odróżnienia” od klasycznych gier desktopowych. W poniższym filmiku możecie obejrzeć gry oparte o Unreal Engine 4, działające w przeglądarce Firefox.
Podstawą działania silnika Unreal Engine 4 w Firefoksie jest kompilator skrośny, Emscripten, umożliwiający kompilację aplikacji napisanych w C lub C++ do aplikacji JavaScript, które można uruchomić w przeglądarce. Niestety, kosztem takiej operacji jest szybkość działania, gdyż duże aplikacje w JavaScript są „ciężkie”. W tej sytuacji z pomocą przychodzi asm.js, będący niskopoziomowym podzbiorem JavaScript, pozbawionym elementów, które przyczyniają się do wcześniej wspomnianej ciężkości aplikacji JavaScript. Ponadto, dzięki silnikowi OdinMonkey, napisanemu przez Mozillę specjalnie na potrzeby optymalizacji obsługi asm.js, aplikacje w przeglądarce działają z szybkością rzędu 67% natywnej (i można spodziewać się, że będzie ona rosnąć w miarę postępu prac optymalizacyjnych). Chociaż większość nowoczesnych przeglądarek może uruchamiać programy asm.js, to Firefox, przynajmniej zdaniem Mozilli, oferuje największą obecnie możliwą wydajność.
Unreal Engine 4 jest projektowane tak, aby wspierać portowanie gier z pecetów i konsol na urządzenia mobilne oraz aplikacje przeglądarkowe. Epic Games już wcześniej współpracowało z Mozillą, czego efektem było przeportowanie Unreal Engine 3 na przeglądarkę internetową. Efekty były na tyle zadowalające, aby Epic Games „nie wahało się” przed ponownym podjęciem współpracy z Mozillą, tym razem przy portowaniu Unreal Engine 4.
Tim Sweeney, założyciel i prezes zarządu Epic Games, tak wypowiedział się na temat Mozilli:
Byliśmy pod wielkim wrażeniem tego, co ta technologia [asm.js], której pionierem jest Mozilla, osiągnęła z silnikiem Unreal Engine 3 w przeglądarce internetowej, więc nie wahaliśmy się przed podjęciem współpracy z Mozillą przy Unreal Engine 4. Uważamy, że przeglądarki internetowe mają znaczną rolę do odegrania w tworzeniu i wdrażaniu gier, a Mozilla udowodniła, że może przyśpieszyć nadejście tej ery.
Rozwój gier na przeglądarki obserwujemy już od dłuższego czasu i przypuszczam, że progres ten nieprędko się zatrzyma, czego dowodem jest chociażby pojawianie się takich technologii, jak Unreal Engine 3/4 w przeglądarkach. A jak Wy, drodzy Czytelnicy, zapatrujecie się na gry przeglądarkowe i technologie rozwijane na ich potrzeby?
- Oficjalna strona internetowa Unreal Engine
- Oficjalna strona internetowa Mozilli
- Oficjalna strona internetowa Emscripten
- Oficjalna strona internetowa asm.js