autor: Luc
Unreal Engine 4 darmowy dla wszystkich
Po blisko roku obecności na rynku, Unreal Engine 4 został przez twórców udostępniony za darmo. Od tej pory wszyscy chętni mogą wykorzystywać silnik graficzny bez konieczności wnoszenia początkowych opłat lub miesięcznego abonamentu.
Kiedy w marcu 2014 roku ogłaszano Unreal Engine 4 największym zaskoczeniem nie były jego nowe możliwości, lecz model biznesowy, jaki zdecydowało się przyjąć tym razem Epic Games. Rezygnując całkowicie z niezwykle kosztownych licencji na rzecz niewysokiego, miesięcznego abonamentu, doprowadzili do sytuacji, w której nawet niewielkie, niezależne studia mogły korzystać z zaawansowanej technologii pozwalającej na generowanie imponującej grafiki. Zbliżając się do okrągłej rocznicy premiery silnika nowej generacji, twórcy postanowili zaskoczyć nas ponownie – w specjalnie wydanym komunikacie ogłosili, że znoszą całkowicie miesięczną opłatę w wysokości 19,99 dolarów. Od tej pory każdy, kto chce użyć Unreal Engine 4 może pobrać niezbędne narzędzia za darmo.
Epic Games oczywiście nie rezygnuje całkowicie z zysków generowanych przez swoją technologię – twórcy, którzy zdecydują się wykorzystać ich silnik, zobowiązani są do wypłaty pięcioprocentowej tantiemy od sprzedaży swojego produktu. Warunek ten nabiera jednak mocy dopiero po osiągnięciu przychodów rzędu 3 000 dolarów - projekty, które nie przebiją tego pułapu, mogą swobodnie korzystać z silnika bez żadnych opłat. Deweloperzy płacą dopiero, po osiągnięciu komercyjnego sukcesu, co z pewnością ucieszy wiele początkujących i niezależnych zespołów.
Tim Sweeney – CEO Epic Games – odniósł się także do kwestii osób, które wcześniej opłacały abonament. W dalszej części komunikatu możemy przeczytać, że osoby, które wykupiły subskrypcję na kolejny miesiąc otrzymają pełen zwrot środków, zaś w ramach zadośćuczynienia za wcześniejsze wpłaty, deweloperzy otrzymają również po 30 dolarów do wykorzystania w Unreal Engine Marketplace.
Unreal Engine 4 to silnik graficzny nowej generacji, pozwalający na generowanie zaawansowanych i szczegółowych modeli, wykorzystywanych m.in. w grach wideo. Został stworzony przede wszystkim z myślą o oprogramowaniu na platformy Windows, Mac, iOS oraz Android, ale możliwe jest także jego przeniesienie na PlayStation 4 oraz Xboksa One.