Underworld Ascension – Paul Neurath wskrzesza kultową serię cRPG
Legendarny deweloper Paul Neurath powraca do branży z nowym studiem – OtherSide Entertainment – i zapowiada jego debiutancki projekt: Underworld Ascension. Będzie to gra cRPG, stanowiąca duchowego spadkobiercę kultowej serii Ultima Underworld i powstająca domyślnie z myślą o pecetach. Niestety, na tę chwilę nie mamy żadnych innych informacji na temat tego tytułu.
Paul Neurath to weteran, który w latach 90. należał do plejady „gwiazd” naszej branży, zapisując na swoim koncie wiele tytułów uznawanych po dziś dzień za kultowe, by następnie opuścić piedestał i popaść w zapomnienie. Na szczęście po latach legenda wychodzi z cienia i wraca do akcji wraz z nowym studiem – OtherSide Entertainment. Deweloper zapowiedział też od razu swój kolejny projekt – będzie to Underworld Ascension, czyli nic innego jak nieformalna kontynuacja (czy może lepiej: duchowy spadkobierca) kultowej serii Ultima Underworld, która w latach 1992-1993 zrewolucjonizowała gry cRPG. Paul Neurath zapowiada, że jego nowa produkcja powstaje przede wszystkim z myślą o pecetach i ma za zadanie być dla wspomnianego gatunku tak samo „ożywcza” i innowacyjna jak jej pierwowzór. Niestety, na tym póki co kończy się nasza wiedza o Underworld Ascension. Więcej informacji poznamy w nadchodzących miesiącach.
Tym, którzy są zbyt młodzi, by pamiętać pierwotną Ultimę Underworld (opatrzoną podtytułem The Stygian Abyss), warto przypomnieć, że mowa tu o pierwszoosobowej grze cRPG reprezentującej podgatunek dungeon crawlerów. Cechą wyróżniającą ową grę była wspaniała jak na swoje czasy oprawa graficzna, umożliwiająca swobodne rozglądanie się i przemieszczanie po środowisku. Wielkie wrażenie robił też otwarty i żyjący świat gry, w którym do celu wiodło wiele dróg, co przekładało się na silne poczucie imersji. Wiele legend naszej branży – jak Ken Levine, Warren Spector czy nawet John Carmack – przyznaje, że Ultima Underworld wpłynęła na postrzeganie przez nich gier i odcisnęła wyraźne piętno na ich własnej twórczości. Na koniec warto wyjaśnić, że brak słowa Ultima w tytule nowego dzieła Paula Neuratha wynika z faktu, że prawa do owej nazwy dzierży obecnie firma Electronic Arts.
Paul Neurath objawił się branży gier w 1986 roku, a sławę zaczął zdobywać wraz z założeniem przez niego w 1990 roku studia Blue Sky Productions, niedługo potem przemianowanego na Looking Glass Studios (zostało ono zamknięte w 2000 roku). Oprócz Ultimy Underworld, będącej debiutanckim dziełem Neuratha, na jego konto zapisuje się też udział w tworzeniu takich kultowych produkcji jak Descent, Thief: The Dark Project, Thief 2: The Metal Age, Arx Fatalis czy Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide. Po premierze tego ostatniego (2003) deweloper przestał pokazywać się w świetle jupiterów, a jego nowym miejscem zatrudnienia stał się bostoński oddział firmy Zynga. To najpewniej jego zamknięcie (w 2012 roku) skłoniło twórcę do skrzyknięcia paru osób, które wcześniej pracowały przy Ultimie Underworld, i założenia OtherSide Entertainment.