autor: Bartosz Woldański
The Last of Us wielkim wygranym GDC Awards. Papers, Please najlepszą grą Independent Games Festival
Poznaliśmy wyniki plebiscytów Game Developers Choice Awards oraz Independent Games Festival. Najbardziej zadowoleni mogą być twórcy The Last of Us oraz Papers, Please, ponieważ ich gry zdobyły nagrody w najważniejszych kategoriach.
W trakcie imprezy Game Developers Conference (GDC) w San Francisco zorganizowano ceremonię wręczenia nagród w ramach czternastej edycji Game Developers Choice Awards oraz szesnastego Independent Games Festival. W pierwszym plebiscycie najwięcej wyróżnień zgarnęło The Last of Us, czyli doceniona przez krytyków i graczy produkcja studia Naughty Dog. Bez nagród nie wyszli również autorzy BioShocka Infinite (najlepsza oprawa wizualna, najlepszy dźwięk), oraz Grand Theft Auto V (najlepsza technologia). Z kolei podczas drugiej ceremonii najbardziej doceniono niezależną grę logiczną Papers, Please, która do tej pory trafiła do przeszło 500 tysięcy nabywców. Żaden inny tytuł nie otrzymał w tegorocznej edycji Independent Games Festival więcej niż jedną nagrodę.
Pełną listę nominowanych i wyróżnionych gier podczas gali odbywających się na GDC 2014 odnotowaliśmy poniżej.
Game Developers Choice Awards 2014
Gra roku
- The Last of Us (Naughty Dog/Sony)
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Grand Theft Auto V (Rockstar North/Rockstar Games)
- Super Mario 3D World (Nintendo EAD Tokyo/Nintendo)
- Tomb Raider (Crystal Dynamics/Square Enix)
Najlepsza oprawa wizualna
- BioShock Infinite (Irrational Games/2K Games)
- DmC: Devil May Cry (Ninja Theory/Capcom)
- The Last Of Us (Naughty Dog/Sony)
- Ni No Kuni: Wrath Of The White Witch (Level 5/Namco Bandai)
- Tearaway (Media Molecule/Sony)
Najlepsza technologia
- Grand Theft Auto V (Rockstar North/Rockstar Games)
- Assassin's Creed IV: Black Flag (Ubisoft Montreal/Ubisoft)
- The Last Of Us (Naughty Dog/Sony)
- Killzone: Shadow Fall (Guerrilla Games/Sony)
- Tearaway (Media Molecule/Sony)
Najlepsza narracja
- The Last of Us (Naughty Dog/Sony)
- Brothers: A Tale Of Two Sons (Starbreeze/505 Games)
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Tomb Raider (Crystal Dynamics/Square Enix)
- The Stanley Parable (Galactic Cafe)
Najlepsza gra na urządzenia mobilne lub konsole przenośne
- The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo EAD/Nintendo)
- DEVICE 6 (Simogo)
- Fire Emblem: Awakening (Intelligent Systems/Nintendo)
- Ridiculous Fishing (Vlambeer)
- Tearaway (Media Molecule/Sony)
Najlepszy projekt gry
- The Last of Us (Naughty Dog/Sony)
- Grand Theft Auto V (Rockstar North/Rockstar Games)
- The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo EAD/Nintendo)
- Super Mario 3D World (Nintendo EAD Tokyo/Nintendo)
- Tomb Raider (Crystal Dynamics/Square Enix)
Najlepsza gra w wersji cyfrowej
- Papers, Please (Lucas Pope)
- Brothers: A Tale Of Two Sons (Starbreeze/505 Games)
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Resogun (Housemarque/Sony)
- The Stanley Parable (Galactic Cafe)
Najlepszy debiut
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Card Hunter (Blue Manchu)
- The Stanley Parable (Galactic Cafe)
- Kerbal Space Program (Squad)
- State Of Decay (Undead Labs)
Najlepszy dźwięk
- BioShock Infinite (Irrational Games/2K Games)
- Forza Motorsport 5 (Turn 10 Studios/Microsoft Games)
- Grand Theft Auto V (Rockstar North/Rockstar Games)
- Saints Row IV (Volition/Deep Silver)
- Tearaway (Media Molecule/Sony)
Najbardziej innowacyjna gra
- Papers, Please (Lucas Pope)
- DEVICE 6 (Simogo)
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Tearaway (Media Molecule/Sony)
- The Stanley Parable (Galactic Cafe)
Nagroda publiczności
- Kerbal Space Program (Squad)
Nagroda ambasadora
- Anita Sarkeesian (Feminist Frequency)
Nagroda pioniera
- Brandon Beck/Marc Merrill (Riot Games)
Nagroda za całokształt
- Ken Kutaragi (Sony Computer Entertainment)
W głosowaniu brało udział ponad 2200 deweloperów zajmujących się tworzeniem gier wideo. Tradycyjnie nie zabrakło wyróżnień specjalnych. W tym roku postanowiono docenić osoby, które przyczyniły się w dużym stopniu do rozwoju branży, czyli przede wszystkim ojca pierwszych urządzeń z rodziny PlayStation oraz założycieli studia Riot znanego z niezwykle popularnego tytułu z gatunku MOBA – League of Legends.
Independent Games Festival Awards 2014
Nagroda im. Seumasa McNally'ego:
- Papers, Please
- DEVICE 6
- Dominique Pamplemousse in "It's All Over Once the Fat Lady Sings!"
- Don't Starve
- Jazzpunk
- The Stanley Parable
Najlepsza narracja:
- Papers, Please
- DEVICE 6
- Dominique Pamplemousse in "It's All Over Once the Fat Lady Sings!"
- Paralect
- The Stanley Parable
- The Yawhg
Najlepszy dźwięk
- DEVICE 6
- Crypt of the NecroDancer
- Dominique Pamplemousse in "It's All Over Once the Fat Lady Sings!"
- Samorost3
- The Stanley Parable
- The Yawhg
Najlepszy projekt gry
- Papers, Please
- 868-HACK
- Crypt of the NecroDancer
- Don't Starve
- Mushroom 11
- TowerFall Ascension
Nagroda Nuovo
- Luxuria Superbia
- Corrypt
- Dominique Pamplemousse in "It's All Over Once the Fat Lady Sings!"
- Extrasolar
- Papers, Please
- Perfect Woman
- Save the Date
- SoundSelf
Najlepsza oprawa wizualna
- Gorogoa
- DEVICE 6
- Drei
- Perfect Stride
- Samorost3
- The Banner Saga
Najlepsza gra studencka
- Risk of Rain
- Cyber Heist
- Engare
- Foiled
- Museum of Simulation Technology
- Rhythm Doctor
- Symmetrain
- Westerado
Nagroda publiczności
- The Stanley Parable