Steam stał się lepszym miejscem dla graczy i deweloperów. Valve podsumowuje ostatnie zmiany i szykuje kolejne usprawnienia
Valve wprowadził wiele usprawnień dla Steama tak pod kątem graczy, jak i twórców i wydawców. Skalę zmian pokazuje wpis z podsumowaniem rozwoju platformy w 2024 roku.

Firma Valve podsumowała bogaty 2024 rok Steama, który przyniósł sporo zmian i usprawnień na tej najpopularniejszej platformie cyfrowej dystrybucji gier.
Valve podzieliło swój najnowszy wpis na trzy kategorie: usprawnienia dla klientów i deweloperów oraz dane dotyczące stanu platformy. Te ostatnie uwzględniły wyniki aktywności użytkowników, którzy kilkukrotnie pobili rekordy Steama (ostatnio, już w tym roku, z 40 milionami kont w grze).
Napomknięto też, że 2024 rok był najlepszym rokiem dla nowych gier, z których przychód wzrósł 10-krotnie od 2014 roku i znacznie przebił wyniki z ostatnich lat (przy czym „przychód z nowych premier” oznacza przychody brutto z pierwszych 30 dni po wydaniu na Steamie). Pond 500 tytułów przekroczyło kwotę 250 tys. dolarów, o 27% więcej niż w 2023 r.
Valve zwraca też uwagę na globalny charakter platformy i to, jak wiele debiutanckich tytułów zaliczyło bardzo udaną premierę (powołując się m.in. na sukces studia z Malezji – kraju, którego obywatele generują zaledwie 0,5% globalnego ruchu na Steamie).
Coś dla graczy…
Niemniej lwią część wpisu Valve zajmuje przypomnienie zmian, które wprowadzono zarówno dla szeregowych użytkowników, jak i deweloperów oraz wydawców publikujących swoje gry na Steamie. Oczywiście część usprawnień jest pomocna i dla graczy, i dla twórców. Tak choćby zmiany w wersjach demonstracyjnych, które z jednej strony wyeliminowały popularne, lecz mylące „prologi”, z drugiej – sprawiły, że dema stały się bardziej widoczne i są lepiej wyróżniane na Steamie.
W temacie dem Valve zwróciło tez uwagę na wydarzenia pokroju Festiwalu Steam Next oraz wyprzedaże tematyczne, czy to organizowane przez poszczególnych wydawców, czy też skupione na jednym gatunku lub rodzaju gier. To pierwsze, pod patronatem Valve, ma być jednym z powodów, dla których coraz więcej twórców przygotowuje wersje demonstracyjne – mimo że od wielu lat zdawały się one być na wymarciu.
Klienci Steama mogli też docenić takie zmiany, jak nowy koszyk i prywatne gry, zmiany w Warsztacie, funkcja Rodzin, lepsze sortowanie recenzji i opisy gier oraz opcja nagrywania gier. Dochodzą do tego nowości pokroju rozdzielenia osiągnięć z DLC oraz informacji o tzw. dostępie z wyprzedzeniem (czyli nowym, płatnym wczesnym dostępie na kilka dni przed globalną premierą).
…i coś dla twórców oraz na kolejny rok
Poza wspomnianymi wyżej zmianami deweloperzy i wydawcy otrzymali też sporo usprawnień na Steamie. Możliwość ustalenia dłużej trwającej zniżki na premierę gry, ulepszenia związane z pomocnymi Ofertami dnia i nowy edytor kart produkcji to tylko część nowości, które mają ułatwić pracę twórcom. Dochodzą do tego nowinki związane z zabawą w VR i Steam Deckiem.
Valve wspomniało też o obszernym dokumencie z odpowiedziami na wiele potencjalnych pytań, jak również zmianach mających pomóc trafić do odbiorców w Niemczech (po tym, jak zmiana prawa zablokowała dystrybucję gier bez przyznanej kategorii wiekowej).
Na tym, rzecz jasna, nie koniec. Już w pierwszym kwartale 2025 roku Valve wprowadziło sporo kolejnych zmian, włącznie z zakazem gier zmuszających do oglądania reklam oraz informacją o tym, czy gra we wczesnym dostępie wciąż jest rozwijana (aczkolwiek w stanie z lutego mogła ona być nieco krzywdząca dla aktywnych twórców). Firma zamierza przy tym dalej słuchać zarówno graczy, jak i deweloperów – w końcu to ich uwagi stoją za wieloma usprawnieniami, które trafiły na Steama w ostatnich latach.