autor: Adrian Piotrowski
Czym jest Roblox i dlaczego właśnie przebił EA i Take-Two na giełdzie
Firma stojąca za popularnym internetowym sandboksem Roblox udanie zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie. Popularność gry stale rośnie, a spółka jest obecnie więcej warta niż EA lub Take-Two.
Wczoraj Roblox Corporation, czyli firma stojąca za popularną sandboksową grą Roblox, zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie. Pierwszy dzień dla spółki był niezwykle udany, ponieważ ceny akcji, które początkowo wynosiły 45 dolarów, na koniec dnia oscylowały wokół 69 dolarów. To spowodowało, że wartość przedsiębiorstwa wynosi obecnie ponad 45 miliardów dolarów. Na ten moment Roblox Corp. jest warte więcej niż inni giganci branży, jak Electronic Arts lub Take-Two Interactive. Co ciekawe, firma weszła na giełdę poprzez tzw. bezpośrednie notowanie, a nie pierwszą ofertę publiczną. Oznacza to, że przed debiutem Roblox Corp. nie sprzedawał żadnych akcji, a te, które są dostępne obecnie, można zakupić bez udziału pośredników.
Sukces Robloxa nie umknął uwadze branży. Na Twitterze wypowiedział się szef Epic Games Tim Sweeney, który pogratulował sukcesu prezesowi Roblox Corp. – Davidowi Baszuckiemu.
Roblox to stworzona w 2006 roku gra online kierowana do osób w wieku 8-18 lat. Jej popularność wynika przede wszystkim z faktu, że jest platformą pozwalającą na tworzenie własnych produkcji. Pomimo prawie 15 lat od debiutu, tytuł jest wciąż rozwijany oraz przynosi firmie, współzałożonej przez Davida Baszuckiego, duże zyski. Jego kolorowa oprawa, niski próg wejścia oraz kanciasta estetyka (kojarząca się mimowolnie z Minecraftem) przyciąga do siebie wiele małoletnich osób. Nawet jeżeli nie graliście nigdy w Robloxa, to na pewno znacie pochodzący z tej gry odgłos wydawany podczas „śmierci” wirtualnej postaci, który stał się internetowym memem.
W przeciwieństwie do wspomnianego dzieła studia Mojang gracz otrzymuje od razu wszystkie potrzebne narzędzia i nie musi martwić się o ich wytwarzanie albo poszukiwanie odpowiednich surowców. Grającego ogranicza tylko wyobraźnia, lecz jeżeli jednak czegoś mu brakuje, zawsze może udać się do sklepu znajdującego się w grze i zakupić potrzebne rzeczy za wirtualne pieniądze zwane Robuxami. Są one czasem potrzebne, by uzyskać dostęp do niektórych gier, jednak w większość produkcji można zagrać zupełnie za darmo. Niektóre dzieła graczy imponują zarówno rozmachem, jak i profesjonalizmem.
Roblox jest jedną z tych gier, które zyskały bardzo dużo na pandemii COVID-19. Z raportu finansowego za rok 2020 wynika, że firma uzyskała 923,9 mln dolarów przychodu (o 82% więcej niż w 2019), a liczba grających wzrosła do poziomu 32 mln na dzień. Tytuł jest dostępny na PC, Xboksie One oraz Series X|S i urządzeniach mobilnych.