autor: Bartosz Świątek
Riot Games zakończyło fanowski projekt LoL. W brzydkim stylu
Fani League of Legends odpowiedzialni za tzw. projekt Chronoshift zostali zmuszeni do zaniechania prac. Działania firmy Riot Games w tej sprawie wzbudzają kontrowersje – chodzi przede wszystkim o styl, w jakim jeden z pracowników studia rozmawiał z członkiem zespołu deweloperskiego.
W SKRÓCIE:
- Riot Games zażądało skasowania fanowskiego projektu Chronoshift, który miał na celu odtworzenie dawnej wersji League of Legends;
- pracownik studia wystosował wobec zespołu Chronoshift różnorakie groźby i zażądał oddania efektów kilkuletniej pracy, wewnętrznej komunikacji oraz kontroli nad stroną;
- gdy konwersacja została upubliczniona na forum Reddit firma przyznała, że „żałuje jej tonu”, ale nie zmienia zdania w kwestii przedsięwzięcia;
- w sprawę zaangażowano prawników Riot Games i projekt Chronoshift został oficjalnie skasowany.
Twórcy League of Legends – studio Riot Games – po raz kolejny znaleźli się w ogniu krytyki. Tym razem kontrowersje dotyczą fanowskiego projektu Chronoshift, który miał na celu odtworzenie klasycznej wersji popularnej gry MOBA. Firma zażądała, by twórcy zaprzestali prac nad tym dziełem, co samo w sobie nie jest niczym nadzwyczajnym. Wątpliwości wzbudził jednak styl, w jakim to zrobiono, który wyszedł na jaw, gdy na forum Reddit ujawniono konwersację na Discordzie z udziałem jednego z pracowników Riot Games.
Riot Games i "gangsterskie metody"
Według krytyków Riot Zed – przedstawiający się jako członek zespołu ochrony – używa tonu, który równie dobrze mógłby pasować do filmu gangsterskiego. W konwersacji widać zarówno wyraźne, jak i zawoalowane groźby, a i same żądania mogą wzbudzać wątpliwości – Riot Games chciało na przykład oddania całego kodu źródłowego oraz kontroli nad stroną Chronoshift. Zed był też zainteresowany tym, o czym rozmawiały poszczególne osoby zaangażowane w projekt oraz podziałem obowiązków pomiędzy nimi. Zdaniem deweloperów Chronoshift firma sprawia wrażenie, jakby chciała za darmo skorzystać na ich pracy.
Zamiast rozpocząć rozmowę na temat przyszłości i zainteresowania tego typu projektem, podjęli próbę, która może być postrzegana jako chęć wykorzystania naszej pracy za darmo i rozpoczęcia działań prawnych przeciwko nam. Według naszej najlepszej wiedzy, a także oceny prawników specjalizujących się w prawach autorskich IT, z którymi rozmawialiśmy o projekcie, nie zrobiliśmy niczego nielegalnego.
Pracowaliśmy nad tym projektem przez prawie pięć lat i tysiące godzin. Przez cały ten czas nigdy nie poprosiliśmy nawet o żadne datki, pokrywając wszystkie wydatki z własnej kieszeni. Ten projekt zawsze miał na celu zachowanie wczesnych sezonów gry, których nie można już doświadczyć. Miał być swoistą kapsułą czasu dla czegoś dawno minionego, czym ludzie do dziś wyrażają wielkie zainteresowanie – czytamy w wątku na forum Reddit.
Chronoshift skasowany. Firma żałuje stylu
Co na to Riot Games? Studio poinformowało, że żałuje tego, w jaki sposób jej pracownik próbował rozwiązać problem, ale podtrzymuje swoje stanowisko wobec projektu Chronoshift. Firma podkreśliła też, że osoby odpowiedzialne za to przedsięwzięcie już rok temu były proszone o to, by przerwać prace.
Wczoraj nasz prawnik wysłał do zespołu deweloperskiego Chronoshift list z oficjalną prośbą o zaprzestanie prac nad projektem. Nastąpiło to po wyraźnym żądaniu, które nasz zespół ds. relacji z deweloperami wystosował rok temu, kiedy projekt został po raz pierwszy ogłoszony.
Rozumiemy, że zespół Chronoshift jest rozczarowany, ale nie powinni być zaskoczeni naszą prośbą. Jeśli chodzi o wymianę zdań z Riot Zedem, jesteśmy rozczarowani tonem rozmowy i zajmiemy się tym wewnętrznie. Często próbujemy w dobrej wierze wyciągnąć rękę przed stworzeniem dokumentacji prawnej. W tym przypadku jednak, biorąc pod uwagę reakcję zespołu Chronoshift, przeszliśmy na bardziej formalne kanały komunikacji – czytamy w oświadczeniu wysłanym redakcji serwisu Eurogamer.
Rozmowa z Riot Zedem nie przyniosła rezultatu, w związku z czym z zespołem Chronoshift skontaktowali się prawnicy Riot Games. Po ich interwencji projekt został oficjalnie zakończony, o czym jego deweloperzy poinformowali w komunikacie. Podkreślają w nim, że ich wersja LoL nigdy nie została udostępniona publicznie, a starą wersję klienta gry można bezproblemowo ściągnąć z oficjalnej strony – choć przyznają, że w jednej kwestii faktycznie złamali regulamin Riot. Zwracają też uwagę na pewną hipokryzję – wyszukując informacje na ich temat Riot Zed wykorzystał wtyczkę Better Discord, która… łamie regulamin tej platformy.
- League of Legends – poradnik
- Potyczki Taktyczne | Teamfight Tactics | TFT - poradnik do gry
- League of Legends – strona oficjalna
- Chronoshift – strona oficjalna