futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 18 kwietnia 2021, 12:47

PS5 ma ten sam problem z CMOS co PS3 i PS4

PlayStation 5 ma taki sam problem z baterią CMOS co PS4 i PS3. Na szczęście nie w tak szerokim wymiarze, co może sugerować, że Sony podeszło do rozwiązań w PS5 nieco lepiej.

W SKRÓCIE:
  1. Problem związany z baterią CMOS, który występuje w PS3 i PS4, objawia się też na PS5.
  2. Szczęście w nieszczęściu - sprawia on znacznie mniej kłopotów niż na starszych konsolach.

Na początku tego tygodnia kolejny raz pisaliśmy o potencjalnym problemie, jaki może sprawić awaria baterii CMOS w konsoli PlayStation 4. Wiele wskazywało na to, że podobne problemy mogą wystąpić także w PlayStation 5, co postanowili sprawdzić internauci.

Krążące od kilkudziesięciu dni doniesienia o tym, że starsze konsole Sony nie pozwalają na odpalanie gier po wyjęciu baterii CMOS (lub awarii, względnie po jej wyczerpaniu), pojawiły się krótko po wycieku informacji o zamknięciu PlayStation Store dla PS3, PS Vita i PSP (wkrótce potem doszło do oficjalnego potwierdzenia). Idąc tym tropem, ustalono, że PS4 także ma podobny problem.

Więcej o tym temacie przeczytacie tutaj, przypomnę jednak, że problem dotyczy sytuacji, w której nie jesteśmy w stanie uruchomić gier na konsoli PlayStation pozostającej offline, bez stałego połączenia z Internetem i zalogowania się na swoje konto PSN. Wygląda na to, że bez ciągłego zasilana z baterii CMOS system nie jest w stanie stwierdzić, czy użytkownik faktycznie posiada daną grę i może ją uruchomić. Problem rozwiązuje dopiero zalogowanie się do PSN-a, pobranie odpowiednich danych ze swojego konta i automatyczne ustawienie aktualnego czasu w konsoli.

Co z PlayStation 5? Jak zapewne wiecie z tytułu - najnowsza konsola Sony także może wskazywać błędy. Na twitterowym profilu Does it play? pojawiła się informacja o tym, że jeden z posiadaczy sprzętu rozebrał go, wyjął baterię CMOS i po ponownym uruchomieniu bez podłączania do Internetu konsola sprawiała problemy, choć w nieco innym wymiarze niż PS3 i PS4.

Krótko po pierwszym tweecie pojawiło się rozwinięcie tematu. W skrócie, wynika z niego, że po wyjęciu baterii wszystkie cyfrowe gry z PS5 przestały działać. W przypadku tytułów na płytach wyniki testów były różne. Mortal Kombat 11 nie mogło się zainstalować, Spider-Man: Miles Morales działało bez problemu, podobnie jak Call of Duty: Black Ops - Cold War, choć w tym wypadku brak połączenia z serwerem mocno utrudniał poruszanie się po menu z uwagi na ciągle wyświetlane komunikaty informujące o błędach.

Przypadek gier z PS4 na PS5 jest interesujący. Cyfrowe gry, co oczywiste, nie działały. Nie było za to żadnych problemów (poza Resident Evil 2) z uruchomieniem testowanych produkcji na płytach. Wygląda więc na to, że Sony coś zmieniło w sposobie weryfikacji licencji, którą przypisujemy do naszego konta i konsoli.

Zainteresowani tematem gracze mają zamiar sprawdzać kolejne gry i dociekać, jak wielkim problemem może być awaria, którą na potrzeby mediów społecznościowych nazwano „cbomb”. Sony na temat problemu jeszcze się nie wypowiedziało i nie wiadomo, czy w ogóle zamierza to zrobić.

  1. Oficjalna strona PlayStation

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej