autor: Łukasz Szliselman
Project Morpheus – Sony ujawnia okulary VR
Firma Sony ujawniła Project Morpheus – okulary do wirtualnej rzeczywistości działające z konsolą PlayStation 4. Obecnie urządzenie istnieje w formie prototypu, więc nie wiadomo, kiedy trafi w ręce konsumentów. Pierwszą zapowiedzianą grą, która zaoferuje wsparcie dla okularów Sony jest EVE: Valkyrie.
Na trwającej w tym tygodniu konferencji GDC 2014 (Game Developer Conference) doczekaliśmy się zapowiedzi, której wypatrywaliśmy co najmniej od kilku miesięcy. Project Morpheus to kodowa nazwa okularów do rzeczywistości wirtualnej od firmy Sony, nastawionych na współpracę z PlayStation 4. Uczestnicy tegorocznego GDC mogą osobiście przetestować prototyp urządzenia w takich grach jak EVE: Valkyrie (więcej na temat wydania na PS4 niżej), Thief, The Castle oraz The Deep. Niestety, nie podano choćby przybliżonego terminu wypuszczenia wersji konsumenckiej. Obecnie trwają prace nad oprogramowaniem mającym ułatwić deweloperom tworzenie gier korzystających z dobrodziejstw Morpheusa.
- 5-calowy ekran LCD
- Rozdzielczość obrazu: 1080p
- Kąt widzenia: 90 stopni
- Możliwość obracania się o 360 stopni
- Wymaga PlayStation Camera, wspiera DualShock 4 i PS Move
- Dźwięk 3D (surround + góra i dół)
Urządzenie budową przypomina okulary Oculus Rift. Zakładany na głowę zestaw z 5-calowym ekranikiem LCD posiada wbudowane czujniki, które pozwalają mu komunikować się z PlayStation Camera. Kamera konsoli śledzi ruchy głowy i na tej podstawie dostosowuje obraz (w rozdzielczości 1920x1080) wyświetlany przed oczyma grającego. Wzrok gracza obejmuje w danej chwili kąt 90 stopni, ale da się swobodnie rozglądać dookoła. Istniejący prototyp łączy się z konsolą przy pomocą kabla (HDMI lub USB) – spokojnie, Sony zapewnia, że pracuje nad „innymi rozwiązaniami”. Jeśli zechcemy jeszcze bardziej wczuć się w grę, będzie można skorzystać z kontrolera ruchowego PlayStation Move, by z „mieczem” w dłoni przemierzać wirtualne światy.
Niejeden gracz z pewnością zgodzi się, że na tzw. wrażenie immersji wpływa nie tylko to, co widzimy, lecz także (a może nawet bardziej), co słyszymy. Morpheus ma zapewnić realistyczne doznania również w tej kwestii. Okulary wykorzystają autorską technologię dźwięku przestrzennego od Sony. Co ciekawe, mowa tu nie tyle o klasycznym surround, ale o prawdziwym 3D audio – zidentyfikujemy odgłosy dobiegające nie tylko z przodu, z tyłu, z lewej i z prawej, lecz także z dołu i z góry. Przykładowo, biegnąc przez pole bitwy gracz może usłyszeć przelatujący mu nad głową helikopter. Jeśli w tym momencie spojrzy w górę, dźwięk dostosuje się do zmienionej perspektywy i zacznie dobiegać z przodu.
Co ruch Sony oznacza dla rozwoju wirtualnej rzeczywistości? Póki co, nie zapowiada się, by japoński producent sprzętu zechciał udostępnić Project Morpheus na jakichkolwiek platformach poza PS4. Ponadto firma nie zamierza współpracować z innymi pionierami tego typu technologii, a więc nie jest planowane ustandaryzowane API dla okularów VR.
EVE: Valkyrie a Project Morpheus
Studio Crowd Control Productions ogłosiło, że tworzona z myślą o wirtualnej rzeczywistości gra EVE: Valkyrie ukaże się również na PlayStation 4 i wykorzysta świeżo zapowiedziane okulary Sony. Wcześniej słyszeliśmy, że ten symulator myśliwców w uniwersum EVE będzie produkcją wymagającą Oculus Rift. Okazuje się jednak, że umowa o wyłączności z producentem Oculusa dotyczyła jedynie wersji PC. W związku z brakiem daty premiery Project Morpheus, nie wiadomo, kiedy EVE: Valkyrie pojawi się na PS4.