Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 stycznia 2005, 10:26

Pod piracką banderą... część 1

Gdy siedemnaście lat temu na rynku pojawiła się gra Pirates! sygnowana nazwiskiem Sida Meiera, nikt nie przypuszczał, że na zawsze stanie się ona klasykiem komputerowej rozrywki i będzie wymieniana jednym tchem obok tak żelaznych pozycji jak Doom, Dune 2 czy Civilization. Za kilkanaście dni pojawi się na polskim rynku kolejna odsłona kultowego pierwowzoru. Jest to doskonała okazja aby przyjrzeć się, jak cała seria ewoluowała przez lata. Można też pokusić się o próbę rysu historycznego i sprawdzenia jaki faktycznie wpływ miały dzieje Karaibów na to, co w Piratach! Sida Meiera możemy sami przeżyć.

Gdy siedemnaście lat temu na rynku pojawiła się gra Pirates! sygnowana nazwiskiem Sida Meiera, nikt nie przypuszczał, że na zawsze stanie się ona klasykiem komputerowej rozrywki i będzie wymieniana jednym tchem obok tak żelaznych pozycji jak Doom, Dune 2 czy Civilization. Za kilkanaście dni pojawi się na polskim rynku kolejna odsłona kultowego pierwowzoru. Jest to doskonała okazja aby przyjrzeć się, jak cała seria ewoluowała przez lata. Można też pokusić się o próbę rysu historycznego i sprawdzenia jaki faktycznie wpływ miały dzieje Karaibów na to, co w Piratach! Sida Meiera możemy sami przeżyć.

Pod piracką banderą... część 1 - ilustracja #1

Magazyn „Next Generation” określił go jako „najbardziej szanowanego projektanta gier komputerowych na świecie”, powszechnie uważa się go za „ojca komputerowej rozrywki”. Czy powyższe superlatywy nie są przesadzone? Nie, kiedy weźmie się pod uwagę kim Sid Meier tak naprawdę jest i jak olbrzymi miał on wpływ na rozwój gier video.

Pod piracką banderą... część 1 - ilustracja #2

Sid Meier rozpoczął działalność w branży od niegdyś niezwykle popularnej firmy MicroProse, którą zresztą współzakładał w 1982 roku. To właśnie pod jej skrzydłami udało mu się stworzyć niezapomniane do dziś hity, które na zawsze weszły do kanonu pozycji określanych mianem „kultowych”. Pierwszą produkcją pod którą Sid Meier się podpisał, była wydana w 1984 roku gra Spitfire Ace – symulator lotu osadzony w realiach II wojny światowej. Chociaż program nie grzeszył oszałamiającą oprawą audiowizualną (w tych latach nie było to nawet możliwe), nasz bohater dał się poznać jako człowiek idący pod prąd schematom i forsujący nowe technologie. Paradoksalnie, to właśnie ze symulatorami Meier miał na początku kariery największe doświadczenia, wystarczy przypomnieć wydane później hity, takie jak Silent Service czy F-15 Strike Eagle.

Owe doświadczenia przydały się później, podczas tworzenia produktów z rozległej rodziny gier strategicznych, określanych wówczas mianem „God Games”. Railroad Tycoon i Civilization – każdy fan komputerowej rozrywki z kilkunastoletnim stażem z pewnością nie zapomni wielu nieprzespanych nocy, które zostały bez skrupułów zamienione na tworzenie cywilizacji lub rozległej sieci kolejowej. O dużej popularności obu produkcji najlepiej świadczy fakt, że ich kolejne części produkowane są do dziś.

Gdzie w tym wszystkim miejsce dla Pirates? Problem z tym programem polegał na tym, że nigdy nie dało się go jasno zaszufladkować. Z jednej strony gra akcji, suto zakrapiana wstawkami zręcznościowymi, z drugiej elementy taktyki, przygodówki a nawet cRPG. Być może ta mieszanka sprawiła, że to właśnie Pirates! a nie Civilization budzi dziś najsympatyczniejsze skojarzenia. Ale o tym opowiemy już jutro, kiedy przypomnimy Wam, jak prezentował się ten klasyk siedemnaście lat temu.

Pod piracką banderą... część 1 - ilustracja #3

Poniżej znajdziecie listę wszystkich gier jakie przez ostatnie dwadzieścia lat współtworzył Sid Meier:

  • Sid Meier's Pirates! (2004)
  • Sid Meier's Civilization III: Conquests (2003)
  • Age of Mythology (2002)
  • Sid Meier's SimGolf (2002)
  • Sid Meier's Civilization III (2001)
  • Sid Meier's Alpha Centauri Planetary Pack (2000)
  • Sid Meier's Alien Crossfire (1999)
  • Sid Meier's Alpha Centauri (1999)
  • Sid Meier's Antietam! (1998)
  • Sid Meier's Gettysburg! (1997)
  • Sid Meier's Civilization II (1996)
  • Vikings: The Strategy of Ultimate Conquest (1996)
  • Sid Meier's CivNet (1995)
  • Sid Meier's Colonization (1994)
  • F-15 Strike Eagle III (1993)
  • Pirates! Gold (1993)
  • Return of the Phantom (1993)
  • High Command: Europe 1939-45 (1992)
  • Gunship 2000 (1991)
  • Civilization (1991)
  • Railroad Tycoon (1990)
  • Covert Action (1990)
  • F-15 Strike Eagle II (1989)
  • M1 Tank Platoon (1989)
  • Red Storm Rising (1989)
  • Sword of the Samurai (1989)
  • F-19 Stealth Fighter (1988)
  • Pirates! (1987)
  • Conflict in Vietnam (1986)
  • Gunship (1986)
  • Crusade in Europe (1985)
  • Decision in the Desert (1985)
  • F-15 Strike Eagle (1985)
  • Silent Service (1985)
  • Solo Flight (1985)
  • NATO Commander (1984)
  • Spitfire Ace (1984)

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej