autor: Aleksander Kaczmarek
Peter Molyneux rozstaje się z Lionhead Studios i Microsoftem
Serwis Kotaku podał zaskakującą informację. Peter Molyneux, jeden z najbardziej znanych projektantów gier, pożegna się z ekipą studia Lionhead i firmą Microsoft wraz zakończeniem prac nad Fable: The Journey. 52-letni Brytyjczyk ma już jednak w planach zupełnie nowe, niezależne przedsięwzięcie.
Czy wiesz o tym że...
Pierwsza gra stworzona przez Petera Molyneux sprzedała się w nakładzie... 2 egzemplarzy. Była to prosta, tekstowa symulacja prowadzenia firmy – The Entrepreneur, wydana własnym nakładem w 1984 roku. Projektant ślepo wierzył w powodzenie przedsięwzięcia, dlatego już na starcie przygotował kilkaset kopii, a nawet zamówił ogłoszenia w branżowych czasopismach. Do dzisiaj podejrzewa, że jedno z zamówień złożyła jego matka.
Peter Molyneux to bez cienia wątpliwości jedna z najbarwniejszych postaci w branży. Projektowaniem i produkcją gier wideo zajmuje się od blisko 30 lat, a w jego dorobku znaleźć można takie tytuły jak Populous, Dungeon Keeper, Black & White czy seria Fable. Przez ostatnich 15 lat związany był ze studiem Lionhead, które wraz z Markiem Webley'em założył po odejściu z Bullfrog Productions. Teraz, jak donosi serwis Kotaku, ponownie żegna się ze współpracownikami, by poświęcić się nowemu projektowi.
Można mu zarzucić, że często mówi więcej niż powinien i rzeczywistość miesza ze swoimi marzeniami, ale chyba taką już ma naturę. Dzisiaj trudno byłoby nawet wyobrazić sobie branżę gier wideo bez wizjonerskiego wkładu Petera Molyneux. Co prawda, wielu graczy uważa, że jego dokonania z ostatniej dekady nie są już tak przełomowe jak dawniej, ale można odnieść wrażenie, iż sukces Xboksa jako platformy do grania w dużej mierze opiera się na pomysłach brytyjskiego dewelopera, który od kilku lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego europejskiego oddziału Microsoft Studios.
Choć wiadomość o rozstaniu Molyneux z Lionhead Studios i Microsoftem jest sporym zaskoczeniem, to najprawdopodobniej decyzja zapadła już jakiś czas temu. Obecnie obie strony prześcigają się w komplementach podsumowując swoją współpracę.
Stephen Totilo z serwisu Kotaku przypomina, że kolejny raz historia zatacza koło. Peter Molyneux był współzałożycielem i niekwestionowanym liderem studia Bullfrog Productions, ale w 1997 roku, dwa lata po tym jak zostało ono przejęte przez koncern Electronic Arts, zdecydował się odejść. W następstwie tego powstało studio Lionhead, które w 2006 roku wykupił Microsoft. Teraz projektant ponownie zapowiada, że po zakończeniu prac nad Fable: The Journey ma zamiar skupić siły na nowym, niezależnym przedsięwzięciu... Do trzech razy sztuka?
Pozostaję niesamowicie dumy z ludzi, produktów i doświadczeń, jakie stworzyliśmy - od Black & White, poprzez Fable, aż po naszą pionierską pracę z Milo i Kate na platformę Kinect. Poczułem jednak, że nadszedł właściwy moment, aby zająć się realizacją nowego, niezależnego przedsięwzięcia. Chcę podziękować zespołowi Lionhead Studios, a także partnerom z Microsoft Studios za ich wsparcie, poświęcenie i niesamowitą pracę przez te wszystkie lata.