Rozdzielczość 2K to przyszłość e-sportu według Nvidii
Dokładnie, 2K to 2048x1080, QHD to 2560x1440. A nazwa QHD(quad high definition) w 1440p jest od 4x większej rozdzielczości od zwykłego HD. 921600 pikseli = HD, 3 686 400 pikseli = QHD. Bardzo często widzę w internecie jak ludzie błędnie nazywają QHD wspomnianym 2K.
Jak już to WQHD i jest to obecnie najlepsza rozdziałka, takie jest moje zdanie.
Jeszcze tytuł na forum jest do poprawy.
Zgadza się że 1440p powinien iść powoli w standard. Graliśmy 640x480, potem 800x600, 1024x768, 1280x720, 1366x 768, 1680x1050, 1920x1080.
Wypadało by iść w 1440p a nie od razu w 4k
Czy problemem 1440p nei jest to, że źle się skaluje z 1080p jak i 4k?
Jasne, jak mamy zrobiony obraz pod to to wszystko sporzo, ale najnowsze konsole są 4k, grając na monitorze 1440p nie mamy problemy słabego skalowania się obrazu?
Firma zwraca też uwagę, że najnowsze karty graficzne (czytaj: GeForce RTX 3080)
XDD a gdzie one są>?
Ja mam od roku przyjemność używać właśnie 27 calowego Acera Nitro XF2 (144 Hz) w rozdzielczości 2550x1440. Świetny monitor, tylko czasem ciężko się odszukać w menu :)
Zapomnieli tylko, że większość w CSa gra na niższych rozdziałkach, często rozciągniętych 4:3. Prosi grają też często na monitorach Zowie z matrycami TN, 240hz. "Z badań Nvidii wynika, że przesiadka z monitorów 1080p / 144 Hz na 1440p / 360 Hz poprawia celność graczy o 3%", ciekawe jak wyglądały te badania, bo pisać to sobie można. Nie jestem pewien, ale wygląda mi to na marketingowe chwyty, aby przerzucać się na nowe monitory i mocniejsze karty...
Zapomnieli tylko, że większość w CSa gra na niższych rozdziałkach, często rozciągniętych 4:3
Co jest głupotą i zostało przeniesione z nawyków starych graczy z 1.6. Nowi gracze kopiują i nawet nie wiedzą dlaczego. Był nawet jakiś typek, który grał z włączoną akceleracją myszy.
blood . To nie jest głupota. rozdziałkę możesz sobie ustawić niestandardową a 4:3 rozszerza ekran dla tego wszyscy na nim grają a nie 16:9. zwyczajnie ucina ci boki przez co obraz jest szerszy bez potrzeby kupowania monitora większego . Naprawdę masz małą wiedzę a komentujesz xD nawyk z 1.6 XDXDXD
Blood. Tak od 10 lat większość prosów gra na niższych rozdziałkach i nawet nie wie dlaczego. Może zanieś im ten kaganek oświecenia i poinformuj ich, że mogą grać w natywnych rozdzielczościach, gry nie będą takie rozpikselowane i w ogóle będzie fajnie :D
I ta upośledzona praktyka ma w większości miejsce tylko w CSie. Taki sam idiotyzm, jak używanie super nowych myszek z DPI 400. Za większościa 'pro' graczy ciagnie się przyzwyczajenie wynikajace z 10-20k godzin w grze, gdzie grali od dziecka. Nigdy tej rozdziałki nie zmienia, a nowi gracze będa małpować ustawienia 'prosów' nie wiedzac z czego to wynika.
Na razie siedzę tylko na 1920x1080 (1080p) dla gry single i nie narzekam. Mam tylko nadzieję, że 1440p nie będzie wymuszony standard dla przyszłe gry single.
Rozdzielczość 1440p raczej nie jest dla klasyków z GOG i gry Indie z pixel art (np. Owlboy, Shovel Knight) według mnie. Jakie są opinie miłośnicy retro, co grają na monitory 1440p?
No, ta rozdzielczość 1440p często potrzebuje droższe karty graficzne dla utrzymanie 60-120 FPS, który nie każdego na to stać. Kto kupuje tylko GTX 660, GTX 1060 czy RTX 3060, to 1440p może nie jest najlepsza rozwiązania na dłuższy metę.
Może nowsze gry AAA ładniej wyglądają na 1440p i 4K, ale na 1080p też nie jest słabo. 1080p jest tańsza i wszechstronna rozwiązania dla graczy z przeciętne portfeli i dla tych, co kochają najnowsze gry AAA i gry retro z pixel art jednocześnie (nie każdy korzysta z CRT).
A wy co uważacie?
zmiana ta byłaby także korzystna dla Nvidii, bo zachęciłaby organizatorów, drużyny i amatorów do zakupu najmocniejszych GeForce’ów
Wszystko jasne.
Jeżeli chodzi o rozdzielczość to wszystko zależy od wielkości twojego monitora. Powiem ci bez owijania w bawełnę, w moim przypadku (monitor 27 cali) rozdzielczość 1080p to ostateczność. Przy większych monitorach full HD powoduje, że obraz jest po prostu rozmazany i nie ważne jakie detale ustawisz bo mniej więcej wszystko wygląda bardzo podobnie, dlatego 1440p to faktycznie nowy standard, dzięki któremu obraz jest po prostu "normalny", nic nie jest przymazane. Co do starszych gier to wszystko zależy jak zostały przygotowane, w przypadku GOG wiele tytułów jest dostosowana do nowych rozdzielczości i można normalnie grać, dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie abyś po prostu w przydaku takiej gry obniżył rozdzielczość, natomiast nowe gry to prawie obowiązkowo 1440p przy większych monitorach.
Ładnych parę miesięcy temu przesiadłem się z monitora 24" 1920x1080 60Hz na 27" 2560x1440 144Hz i nie zauważyłem większych zmian w odbiorze gier typu Stardew Valley, Graveyard Keeper, czy Yes, Your Grace. W pierwszych dwóch nawet zaszła zmiana na plus, gdyż mam większy zasięg widzenia, większa część obszaru mieści się na ekranie. Ba, nawet stare dobre Settlers II odpaliłem i nie odczułem większych zmian w komforcie grania, więc nie do końca jest tak jak mówisz, że 1440p nie sprawdza się w przypadku klasyków.
Zgadzam się za to że GTX 1060 trochę brakuje mocy żeby pociągnąć 1440p, sam posiadam GTX 1070 i ona już jest na styk, są gry w których zmniejszam detale czy nawet obniżam rozdzielczość żeby uzyskać płynność. Dla przykładu Mafia Definitive Edition w tej rozdzielczości na maksymalnych detalach chodzi w 40-50fps. W Fallout 76 wolałem zejść do 1080p z maksymalnymi detalami, niż zostać w 1440p z niskimi/średnimi
Co do newsa.. no cóż. Coś w stylu "Rok 2025 to przyszłość!". No wiadomo kurde że będziemy szli w górę, nie w dół XD
jasne że 1080p może komuś wystarczać, a komuś nie :D jeden woli ogórki, drugi ogrodnika córki
Sam mam 4k 27" 50cm od siebie.. różnicę w niektórych grach widać, w innych nie. A grałem (zanim nie dorwałem 3080TI) w 1080p na nim na swoim starym 2080 bo nie każda gra dawała radę - plus za gorąco się robiło jej. A prawda jest taka, że widać to jak się porównuje - jak grasz po chwili już tego nie widać prawie obojętnie jaka gra.
Mój monitor ma 23.8 cali. To prawda, że nie ma sensu jest wybrać 1920x1080 na cali 27.
Co do starszych gier to wszystko zależy jak zostały przygotowane, w przypadku GOG wiele tytułów jest dostosowana do nowych rozdzielczości i można normalnie grać, dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie abyś po prostu w przydaku takiej gry obniżył rozdzielczość
Tylko że nie wszystkie gry są odpowiednie dostosowane do wyższe rozdzielczości. Na przykład Knights and Merchants może obsługiwać 1920x1080 dzięki pewien mod, ale jednostki i budynki są tak małe, aż bolą mi oczy, więc musiałem obniżyć do niższy rozdzielczość o kilku poziom. Tak samo postąpiłem z Fallout 1-2. Jakość graficzny nic nie traci dużo na monitorze z cali 23,8, a przyjemnie jest oglądać i to całkiem znośne. To kwestia przyzwyczajenia.
To zależy od tytuły gier i modele monitory. Mody do niektóre klasyki dają obsługi większe rozdzielczości, ale nie elementy graficzne. Rozumiesz? Bo takie gry są stworzone dla monitory o mniejsze cali. Jak masz CRT, to elementy graficzne są dwa razy powiększone bez utraty jakości podczas skalowanie na pełny ekranu. Z LCD i LED to nie samo. No, nie wszystkie klasyki otrzymują mody większe rozdzielczości, bo nie da się.
To zależy od modelu monitora i "efekt skalowanie". Bywa różne.
To zależy od tytuły gier i modele monitory. Mody do niektóre klasyki dają obsługi większe rozdzielczości, ale nie elementy graficzne. Rozumiesz? Bo takie gry są stworzone dla monitory o mniejsze cali. Jak masz CRT, to elementy graficzne są dwa razy powiększone bez utraty jakości podczas skalowanie na pełny ekranu. Z LCD i LED to nie samo.
Prawda, prawda i prawda. Właśnie taką sytuację mamy w przypadku Stardew Valley, gdzie zwiększenie rozdzielczości nie wpłynęło na zwiększenie szczegółowości obiektów, poprzez zwiększenie ilości pikseli przypadających na dany, natomiast zmniejszenie rozmiaru obiektu - rozmiar w pikselach pozostał taki sam, ale poprzez mniejszą fizyczną wielkość plamki, rozmiar "w centymetrach" się zmniejszył, co przełożyło się na to o czym pisałem, czyli większy obszar widoczny na ekranie. W przypadku monitora 27" natomiast nie wpłynęło to praktycznie wcale na komfort widzenia. W przypadku korzystania z mniejszej niż natywna rozdzielczości monitora i jej skalowanie na pełny ekran, to rzeczywiście wszystko zależy od monitora i pod tym względem CRT zawsze wypadały lepiej niż LCD, to wynika z różnic w konstrukcji i metodzie wyświetlania obrazu
Dokładnie. CRT jest zdecydowanie najlepszy dla klasyków przed powstanie LCD/LED, natomiast LED 1440p z cali 27 jest po prostu lepszy dla nowsze gry AAA, bo lepsze wrażenie. Tu się zgodzę. Monitor 1080p z cali 23,8 lub zbliżony to taki "złoty środek" w moim odczucie dla klasyków z GOG, nowe gry AAA, a także dla nowe gry Indie z pixel art takich jak Stardew Valley. Może nie jest to najlepsza, ale to lepsza niż nic, bo uniwersalna i ... tania rozwiązania. Dodatkowa zaleta jest to, że dla nowe gry AAA na monitorze 23,8 nie potrzebujesz mocniejsze i droższe karty graficzne, a nie będzie widać "pikseli" w grafiki 3D niż w przypadku rozdzielczość 1080p na monitorze z cali 27 lub większy dla zachowanie 60 FPS. Sam raz dla kogoś, kto ma problemy z oszczędności.
Dlatego mamy różne monitory z różne cali w sklepie. Każdy monitor ma swoje zalety i wady. Każdy sam wybiera monitor wedle gustu i potrzeby. No, niektóre monitory mają specjalne filtry fabryczne z myślą o niższe rozdzielczości po skalowanie. Jedni dają lepsi, a inni gorsi. Ale żaden z nich nie dorównuje CRT. Przynajmniej do tej pory widuję.
Jak ktoś chce grać na monitorze 27 cali i 1440p, to jego sprawa. Ja żyję po swojemu i jestem szczęśliwy, a to jest najważniejszy. Od oglądanie gry na monitorze 23,8 nie męczą mi oczy i grało mi się całkiem przyjemnie.
Obecna sytuacja na rynku drastycznie spowalnia postęp w przesiadce na 1440p, a szkoda bo sam jestem od niedawna użytkownikiem tejże rozdziałki i bardzo sobie ją chwalę.
Jak zobaczyłem po czasie 1080p u znajomego to nie mogłem uwierzyć że grałem w takiej pikselozie. Coś w tym jest.
Życzę każdemu żeby mógł w niedalekiej przyszłości przenieść się na tą rozdzielczość.
Btw. uważam że we wszystkich podawanych wymaganiach sprzętowych powinna pojawić się już 1440p.
W sumie to trochę dziwne, że w miarę regularnie podaje się wymagania do 4K, ale bardzo rzadko ktoś podaje wymagania 1440p. Według ankiet Steam, ta druga rozdziałka jest 5x popularniejsza.
Szkoda że rozwój idzie w kierunku podwyższania rozdzielczości, zamiast urealniać grę nowymi technologiami. Ostatni przełom zwany RT, nie wzniósł gier na wyżyny realizmu.