autor: Michał Kułakowski
Netflix planuje wydać w tym roku 12 miliardów dolarów na oryginalne filmy i seriale
Według raportów w tym roku Netflix zamierza wydać oszałamiającą sumę ponad 12 miliardów dolarów na produkcję kilkuset oryginalnych filmów i seriali. Serwis zostawia pod tym względem daleko w tyle hollywoodzkich gigantów. Inwestycje mają pomóc Netfliksowi w utrzymaniu pozycji lidera wśród serwisów streamingujących wideo.
Netflix narodził w 1997 roku jako firma oferująca możliwość wypożyczania fizycznych kopii filmów na płytach DVD za pośrednictwem poczty. W przeciwieństwie do ówczesnej konkurencji, takiej jak nieistniejąca już sieć Blockbuster, szefostwo spółki zdawało sobie sprawę z nadchodzącej cyfrowej rewolucji w konsumowaniu mediów. Jako jeden z pierwszych graczy w branży, firma zaoferowała w 2007 roku klientom możliwość oglądania filmów w przeglądarce internetowej. W przeciągu kilku lat serwis VOD stał się głównym źródłem dochodów firmy. Aby utrzymać widzów i nie być zależnym od kaprysów wytwórni filmowych oraz stacji telewizyjnych, Netflix zaczął stopniowo inwestować w oryginalne programy, filmy i seriale. Pierwszym hitem serwisu był serial House of Cards, który zadebiutował w 2013 roku. Kupno wyłącznych praw do jego emisji a także koszty produkcji wyniosły ponad 100 milinów dolarów. Wkrótce do serii dołączyły kolejne hity, rozszerzające portfolio serwisu i zapewniające mu stały dopływ nowych widzów.
Mimo sukcesów oraz globalnej ekspansji, Netflix czuje coraz większą presję ze strony konkurencji. W przyszłym roku zadebiutuje serwis wytwórni Disneya, który zaproponuje widzom nie tylko klasyczne produkcje animowane, ale także seriale i filmy z uniwersum Marvela i Star Wars, a także bogaty katalog klasyków studia 20th Fox (jeżeli fuzja obu wytwórni dojdzie do skutku). Amazon również drepcze Netfiksowi po piętach, mocno inwestując w nowe produkcje, takie jak ambitny i wysokobudżetowy serial oparty na trylogii Władca Pierścienia. Aby sprostać wyzwaniu, firma pompuje coraz większe fundusze w ekskluzywne treści, na które przeznacza już ponad trzy czwarte swojego budżetu.
Według raportu serwisu The Economist, w tym roku na stworzenie oryginalnych treści Netflix ma zamiar wydać od 12 do 13 miliardów dolarów. Suma ta jest o kilka miliardów wyższa od tej, o której wspominali szefowie serwisu jeszcze w lutym tego roku. Warto zaznaczyć, że żadne istniejące studio filmowe oraz stacja telewizyjna nie wydaje tyle rocznie na własne treści (wykluczając wydarzenia sportowe). Do końca roku w serwisie zadebiutuje aż 82 pełnometrażowe filmy. Dla porównania, wytwórnia Warner Bros. wypuści na ekrany kin „zaledwie” 23 nowe filmy, a osiągający największe dochody w Hollywood Disney tylko dziesięć. W produkcji Netfliksa znajduje się też około 700 serii, z których sto to seriale dramatyczne lub komediowe, reszta to dokumenty, stand-upy, programy dla dzieci oraz animacje, a także różnego rodzaju reality show. Netflix współpracuje z filmowcami oraz producentami telewizyjnymi w ponad 21 krajach świata, w tym w Polsce, Brazylii, Japonii, Korei Południowej, Niemczech oraz w Indiach.