„Na szczęście mam tytuł magistra matematyki”. Deformacja gleby w FS 25 sprawiła twórcom masę problemów
Deweloperzy z Giants Software dali nam jeszcze lepsze spojrzenie na kwestię deformacji terenu w Farming Simulator 25. Implementacja wyczekiwanego elementu stanowiła nie lada wyzwanie dla twórców.
Mimo iż zdania w kwestii przełomowości Farming Simulator 25 są mocno podzielone, nie ma wątpliwości, że najnowsza odsłona serii wprowadzi wiele ciekawych rozwiązań, o których do tej pory wirtualni rolnicy mogli tylko pomarzyć. Jednym z nich jest wyczekiwana deformacja terenu, która ma wpłynąć na jeszcze lepszą immersję podczas grania.
W mojej wczorajszej wiadomości wspomniałem o filmiku, który ledwie „liznął” kwestię deformacji terenu. Dziś natomiast twórcy znacznie pogłębili ten temat. W najnowszym wpisie na blogu Giants Software znalazł się wywiad, w którym Eddie Edwards – starszy inżynier oprogramowania w szwajcarskim studiu – odkrył przed nami mechanikę działania deformacji terenu.
Deformacja terenu zależy od wielu czynników
Z wiadomości wynika, że odkształcanie się gruntu w FS 25 zależeć będzie od takich czynników, jak rodzaj terenu, jego wilgotność, a nawet waga i prędkość poruszania się pojazdu.
[…] każdy rodzaj gruntu ma inny poziom „twardości” i „lepkości”. Asfalt w ogóle nie może się odkształcać, podczas gdy błoto może być bardzo zdeformowane (ze względu na różną „twardość”), a jazda po śniegu natychmiast go miażdży […]. Ponadto jeśli podłoże jest mokre, wpływa to również na deformację.
Podobnie jest z pojazdem, którym jeździsz – zarówno waga ciągnika, jak i szerokość jego opon wpływają na „reakcję” terenu. Wolniej poruszający się pojazd zatonie szybciej niż pojazd jadący szybko – tłumaczy Edwards.
Grunt wpłynie na trudność w prowadzeniu maszyn
Co ciekawe, różny rodzaj terenu ma wpływać na to, jak poruszająca się po nim maszyna będzie się zachowywać. Według dewelopera jazda w deszczu okaże się trudniejsza, a grząski grunt sprawi, że pojazd będzie w nim utykał.
FS 25 jako pierwsza gra z serii zapewni prawdziwą fizyczną reakcję terenu – poczujesz, jak ciągnik podskakuje na ziemi, zobaczysz, jak tworzy koleiny i ślady, a jeśli zawrócisz i przez nie przejedziesz, również to poczujesz.
Trudniej jest też kierować ciągnikiem, gdy ten wbije się w ziemię, tak jak ma to miejsce w prawdziwym życiu. Jazda w deszczu będzie trudniejsza niż przy słonecznej pogodzie. Konfiguracja opon również ma teraz większy wpływ i może być konieczne rozważenie, które opony najlepiej nadają się podczas różnych pór roku i do poszczególnych rodzajów pracy w terenie – kontynuuje.
W efekcie gracze będą musieli przemyśleć, jakie opony dobrać na poszczególne pory roku lub nawet konkretne pole. Na znaczeniu zyskają także gąsienice, o zaletach których mamy się przekonać zwłaszcza podczas poruszania się po orce.
Mnóstwo pracy, ale efekty zaskakujące
Okazuje się, że zaimplementowanie deformacji terenu nie było prostym zadaniem. Deweloperzy musieli się sporo nagłowić, aby gęstsza siatka terenu nie obciążała zbytnio naszych komputerów i konsol.
Ponieważ deformacja terenu działa w wyższej rozdzielczości niż ta, z którą mieliśmy do czynienia wcześniej, chcieliśmy zaoszczędzić pamięć w obszarach, które nie są zdeformowane (np. na skalistych górach lub w miejscach, w których gracz jeszcze nie był), więc stworzyliśmy „rzadką” wersję map gęstości. Przechowuje ona kafelki danych tylko w tych regionach, w których faktycznie występuje deformacja – wyjaśnił Edwards. Po czym dodał: Ponadto, aby jeszcze bardziej zmniejszyć ilość zajmowanej pamięci, wszystkie kafelki będą kompresowane przy użyciu bardziej zaawansowanej wersji istniejącej kompresji map gęstości, z której korzystaliśmy w przeszłości.
Twórca pochwalił się również, że dzięki wytężonej pracy udało się uzyskać znacznie lepiej działającą fizykę pojazdów – i to pomimo nowych funkcji.
W poprzednich odsłonach serii Farming Simulator niestandardowa fizyka pojazdów radziła sobie z terenem w rozdzielczości 0,5 metra. Dzięki deformacji i przemieszczaniu się terenu rozdzielczość wynosi teraz 0,125 m – 4x więcej w każdym kierunku lub 16x więcej trójkątów. Sprawiło to, że wykrywanie kolizji kół z terenem stało się 16x wolniejsze, więc napisaliśmy niestandardową implementację dla FS 25, która jest około 30x szybsza niż stary kod, więc ogólnie nasza fizyka pojazdów jest teraz około 2x szybsza niż wcześniej, nawet ze wszystkimi świeżymi funkcjami.
Nowy kod fizyki wymagał dość trudnej matematyki i analizy numerycznej – na szczęście mam tytuł magistra matematyki, co bardzo pomogło mi w tym zadaniu! – czytamy dalej.
Premiera Farming Simulatora 25 zaplanowana jest na 12 listopada tego roku. Tytuł zmierza na pecety oraz konsole PS5 i Xbox Series S/X.