Twórca Baldur's Gate 3 wskazał „najlepszy sposób” na zapewnienie długiego życia grze
Mi wystarcza jak gra jest dobra, z modów nie korzystam nie licząc pierdołek takich jak np szybsze wczytywanie obszarów albo lepsza rozdzielczość.
Wiem też, że są ludzie którzy po prostu nie przechodzą gier więcej niż raz i żadne mody tego nie zmienią.
Pewnie nie przejdę tych najnowszych cRPGów tyle razy co starszych, ale to tylko z kilku prostych powodów.
1) Nowsze gry są zwykle o wiele dłuższe. Co innego odpalić sobie Arcanum lub Fallout 2 i skończyć po 30 godzinach, a co innego BG3, drugie Pillarsy lub gry od Owlcat które są na jakieś 120+ godzin.
2) Wychodzą nowe tytuły więc naturalnie jest coraz więcej gier które można powtarzać. Kiedyś jak coś kończyłem to wiedziałem, że za rok lub coś koło tego zagram w to ponownie, a pewnie nawet dużo szybciej. Teraz jak coś kończę to ''cóż, było miło, widzimy się znowu za jakieś 3-4 lata jak nie później''. Oczywiście najnowsze gry które przeszedłem tylko raz aż tyle nie czekają.
3) Dorosły ma trochę mniej czasu niż niedorosły.
Musiałem też w związku z tym trochę zmienić swoje podejście, postawiłem bardziej na odgrywanie postaci a mniej na odkrycie wszystkiego co możliwe. Przechodząc krótsze gry więcej razy można je było poznać dosłownie na pamięć. Do tego stopnia, że odkrycie jednej zupełnie nieistotnej linijki dialogowej która się pojawia gdy się cofnie do jakiegoś miejsca do którego nie ma się powodu cofać i/lub ma się przy sobie jakiś konkretny przedmiot, to była wielka radość. Jej, odkryłem coś nowego! Niczego mi to nie dało, absolutnie niczego nie zmieniło i na nic nie wpłynęło, ale radość i tak była.
Przy BG3, grach od Owlcat czy drugich Pillarsach to nie ma sensu. Są to za duże i za bardzo złożone gry na coś takiego. Nie wypróbuję każdej opcji, nie sprawdzę dosłownie wszystkiego. Lepiej stworzyć postać, odgrywać ją i machnąć ręką na to, że nie zobaczy się wszystkiego.
Ja czasami robię zapis, od którego zaczynam na nowo, gdy tylko gra w tym punkcie zacznie obierać jedną z innych ścieżek. Np. w gothicu przed dołączeniem do obozu czyściłem wszystkie poboczne questy z wszystkich obozów za wyjątkiem paru wpływających na relację z którymś z obozów i dopiero robiłem zapis, po którym dołączałem do każdego obozu i jednocześnie albo w prince of persia dusza wojownika gdzie zachowałem zapis zanim użyłem ostatniego wzmocnienia życia, co pozwoliło poznać drugie zakończenie dość szybko. Oczywiście rzadko taka możliwość się pojawia, też zależy od gry jak wcześnie ten zapis będzie.