Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość John Carmack krytycznie o PS3

15.01.2007 09:52
1
zekke
34
Generał

Z tego co pamietam to samo mowil o ps2, zreszta q4 wyszedl na kloca wiec nie ma czemu sie dziwic. W ogole id stracilo sporo ze swego prestizu, kiedys czerpali zyski ze sprzedazy engine (q2-q3) a teraz jakos nie slyszalem aby ktos wydawal gre na engine d3/q4 (i w sumie sie nie dziwie :P).

15.01.2007 10:02
Gregor Eisenhorn
2
odpowiedz
Gregor Eisenhorn
21
Ordo Xenos

Carmack zawsze chciał być wizjonerem i prorokiem i jakoś nigdy mu to nie wychodziło. Tym razem ma szansę trafić z przepowiednią, ale to żadne odkrycie.

15.01.2007 10:15
Kerth
3
odpowiedz
Kerth
119
Solid Snake

zekke --> O rly ? a ja myśle, że Q4 jest całkiem dobrą pozycją o czym świadczą dodatkowo zebrane oceny. Może boli Cię to jak się wypowiada o PS3 i nie masz sie czym zrewanżować. Nie przyszedłem na to forum by się kłócić, ale niektóre opinie naprawdę wymagają interwencji. Każdy ma swoje zdanie na ten temat.

15.01.2007 10:39
4
odpowiedz
zekke
34
Generał

Kerth - Q4 jest najwyzej dobre na singlu (zasluga raven) ale od tej marki wymaga sie czegos wiecej. Multi to crap imo, nic sie nie nauczyli przez te wszystkie lata wypuszczania home-made modow/poprawek do q2-q3. Zreszta jakbys nie zauwazyl pisalem o engine a nie o grze samej w sobie. Każdy ma swoje zdanie na ten temat.

15.01.2007 10:39
5
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Proponuję przeczytać ten wywiad w oryginale, a nie w ramach tego, co sobie przetrawił newsman i przedstawił według własnego widzimisię, żeby pasowało do newsa o PS3. Akurat Carmack specjalnie się na wizjonerstwo nie sili, rzadko kiedy to robi, a jego wypowiedzi na temat technologii i rynku elektronicznej rozrywki są zazwyczaj dość wyważone. A jeśli krytyczne, to podparte solidnymi argumentami. Z resztą w tym wywiadzie jest znacznie więcej interesujących rzeczy, m.in. o Viscie i XP jako najlepszym systemie, i DX 9 jako najlepszym API :)

15.01.2007 10:42
6
odpowiedz
zanonimizowany113690
34
Centurion

zekke ----> a Prey?

15.01.2007 10:42
7
odpowiedz
zekke
34
Generał

Judith - he? przeczytalem wywiad i nie zauwazylem wiekszych roznic miedzy wypowiedzia w oryginale a tlumaczeniem w newsie. To ze na GOLu leci sie juz z kazda 'sensacja' odnosnie ps3 to inna kwestia =]

m_freman - a fakt, zapomnialem o pray`u. moze dlatego ze skonczylem go w kilka godzin i nie zostal w mojej pamieci na dluzej ;).

15.01.2007 10:52
8
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Zekke, może i się nie różni, ale nie to jest głównym punktem tego wywiadu. Wydaje mi się, że znacznie ważniejsze jest zdanie Carmacka na temat Visty i DX 10 - Wychodziłoby na to, że wg. niego to bajer nieco zbędny, tzn. XP jest bardzo dobrym systemem i nie ma potrzeby tworzyć nowego, tak jak istniała taka potrzeba po Win 95 i 98. Podobnie DX 9 jest wg. J.C. najlepszą platformą do programowania. Co ciekawe, niezbyt pochlebnie wypowiada się na temat procesorów wielordzeniowych i mówi, że skuteczniej pisze się w architekturze jednordzeniowej o większej mocy, niż bawi w programowanie równoległe (chyba nic nie przekręciłem?) - jak dla mnie to znacznie ciekawsze, niż sprowadzanie tego wywiadu do kolejnego newsa typu "PS3 jest be".

15.01.2007 11:17
9
odpowiedz
zekke
34
Generał

Co ciekawe, niezbyt pochlebnie wypowiada się na temat procesorów wielordzeniowych i mówi, że skuteczniej pisze się w architekturze jednordzeniowej o większej mocy, niż bawi w programowanie równoległe co wlasnie sprowadza sie do tego ze 'ps3 jest be' ;). Anyway, jak mowilem zdazylem juz sie do tego typu newsow przyzwyczaic.

15.01.2007 11:26
10
odpowiedz
zanonimizowany251643
134
Legend

Carmack mówi z pozycji niezależnego developera o ograniczonym budżecie na tworzenie gier, które nie może zatrudnić 500 osób do zrobienia gry. Stąd wstręt do PS3 jako zupełnie innego od pecetów i X360. Ma gość trochę racji ale zdecydowanie przesadza bo jakoś studiom typu Insomniac architektura PS3 a wcześniej PS2 zupełnie nie przeszkadzała w robieniu dobrego kodu i świetnych gier.

Jedno jest pewne, jak chce mieć dobrze pracujący kod na PS3 musi się przyłożyć,

15.01.2007 11:27
U.V. Impaler
11
odpowiedz
U.V. Impaler
225
Hurt me plenty

Nie zmienia to jednak faktu, że id myśli poważnie o PS3. Chodzi o nowy tytuł, nad którym pracują już dłuższy czas. Powstanie on na PC, 360 i prawdopodobnie na PS3.

[edit]

Przepraszam za tego Wolfensteina. Oczywiście nowy Wolf powstanie tylko na 360. ;)

15.01.2007 11:42
😊
12
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Zekke, ale to w tym momencie C2D też jest be i Xbox 360 również, tzn. nie tyle be, co wymaga przestawienia się na inny sposób programowania, z punktu widzenia Carmacka niekoniecznie bardziej wydajny od tradycyjnego - tak to zrozumiałem...

15.01.2007 11:55
13
odpowiedz
zekke
34
Generał

Judith - jego wypowiedz jest ogolnie lekko niespojna, mowi ze multiplatformowosc to same kompromisy jesli chodzi o jakosc gry a przeciez wydaja na pc/xbx/ps3, teraz nawet cos tam wypusicili/wypuszczaja na komorki ;).

15.01.2007 11:58
14
odpowiedz
zanonimizowany196587
70
Generał

Narazie zanosi się na porażke PS3.. Ale zobaczymy, PSX i PS2 też miały podobne problemy a jakoś odniosy sukces. Może jeszcze sie dużo zdarzyć. Xbox znacznie wyrobił sobie przewage tym, że został wypuszczony wcześniej, Wii ma na razie rekordowe wyniki sprzedaży, a PS3 możliwości sprzętowe, więc ja bym tu nikogo nie przekreślał. Pożyjemy zobaczymy.

ID jest bogatą firmą i ma pieniądze na zrobienie chociaż jednej gry na PS3. Jak nie przyniesie im to zysków to zrezygnuja i wezma sie za tworzenie na PC i X-a.

15.01.2007 12:08
15
odpowiedz
zekke
34
Generał

skoncz(cie) wreszcie te pieprzenie o porazce ps3 bo to sie robi nudne ~~

15.01.2007 12:15
16
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Ano, szkoda już tej nagonki, swoją drogą Albz poruszył ciekawą kwestię - moim skromnym zdaniem 500 osobowe studio zajmujące się jedym tytułem to trochę dużo. Wiadomo, ze nie jest już tak jak przed laty, że siedzi 5 zapaleńców i robi grę, ale 500? Carmack pewnie nie posiada takiej ekipy, bo byłoby to mocno nierozsądne i nierentowne..

15.01.2007 12:18
17
odpowiedz
zekke
34
Generał

nierozsądne i nierentowne? znacznie przyspiesza to developing - zyski przychodza szybciej, jesli do tego za iloscia osob stoi jakosc samej gry to takie rozwiazanie jest lepsze niz wypuszczanie gry raz na dobrych kilka lat gdy sama gra starzeje sie okrutnie i nie zawsze wychodzi z tego produkt taki jakiego oczekiwalismy na poczatku.

15.01.2007 12:19
U.V. Impaler
18
odpowiedz
U.V. Impaler
225
Hurt me plenty

Judith ---> W id Software pracuje około 20 osób.

15.01.2007 12:23
😊
19
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Zekke, miałem ostatnio przed nosem listę płac całkiem niezłego studia Quantic Dream, włącznie z listą osób od wydawcy (Atari) było może tego ze 100 osób, samo studio spokojnie zamknęło się w 40 osobach, z ludźmi od efektów motion-capture i dostawcą pizzy włącznie. Może jestem trochę nie na czasie, ale jakoś nie wyobrażam sobie, żeby np. 50 projektantów poziomów miało dobrze wpłynąć na całokształt i spójność gry...

UVI - dzięki :)

15.01.2007 12:31
20
odpowiedz
zanonimizowany251643
134
Legend

te 500 osób jakie podałem to oczywista przesada, ale chodziło mi o to właśnie, że id to niewielkie w sumie studio i za żadne skarby świata nie będzie miało środków jak Ubi czy EA na wyprodukowanie gry.

Swoją drogą, Polyphony ma ponad 70 osób na stałe, zapewne drugie tyle modellerów którzy na zlecenie robią modele 3D do GT5 (jeden model na miesiąc dla jednej osoby - gdyby robili to tylko stali pracownicy to GT5 wyszłoby za 10 lat). Killzone na PS3 - 80 osób w ściśle zamkniętym obszarze biur Guerilla. Powoli zespoły przekraczające 100 osób przy wielkich hitach to normalka. I stąd Carmack preferuje platformy w których można coś zrobić nie dysponując taką armią ludzi

15.01.2007 12:49
21
odpowiedz
zanonimizowany77024
0
Legionista

wszyscy pisza o porazce ps3 to ciekawi mnie x360 ktory w AZJI ( najwiekszym rynku gier,najwiecej sprzedanych gier ,najwiecej sprzedanych konsol ) sprzedaje sie katastrofalnie wii i ps3 pokonaly go w 2 dni

15.01.2007 13:06
😊
22
odpowiedz
zanonimizowany4207
83
Legend

Rybak, w tym własnie sęk, że nikt nie skorzysta na ewentualniej porażce PS3, najlepiej zeby MS i Sony były równorzędnymi, konkurencyjnymi firmami z masą dobrych tytułów na swoje konsole, wtedy my gracze na pewno na tym skorzystamy :)

Natomiast w tym wywiadzie Carmack nie mówi o żadnej porażce, chwali MS za bardzo dobry zestaw narzędzi zarówno na X'a jak i PC, a nie podoba mu się pomysł z Vistą i DX 10, podobnie jak procesor w PS3 który jego zdaniem utrudnia programowanie, podobnie jak architektury wielordzeniowe w ogóle. Warto przeczytać wywiad w oryginale, bo J.C. generalnie ciekawie się wypowiada, zawsze lubiłem czytać co ma do powiedzenia.

15.01.2007 13:09
peter123456
23
odpowiedz
peter123456
47
Senator

Z punktu widzenia producentów Sony po prostu poleciało w kulki z PS3.

15.01.2007 13:10
24
odpowiedz
zanonimizowany251643
134
Legend

peter123456 - może rozwiniesz myśl ?

15.01.2007 13:11
snopek9
25
odpowiedz
snopek9
213
Pogrubiony stopień

albz74 -> pewnie chodzi o wypowiedz Juditha, ze pozwole sobie zacytowac...

podobnie jak procesor w PS3 który jego zdaniem utrudnia programowanie, podobnie jak architektury wielordzeniowe w ogóle.

15.01.2007 13:15
26
odpowiedz
zekke
34
Generał

wychodzi na to ze na wschodze sa jacys sami niereformowalni programisci bo jakos w azji nikt nie narzeka i trzaskaja gry na potege.

15.01.2007 13:54
Pilav
😜
27
odpowiedz
Pilav
143
Generał

zekke --> Nie chodzi o to, że na PS3 nie da sie robić gier, tylko o to, że jest to troche trudniejsze, co jest związane z nie do końca przemyślaną architekturą konsoli. Ale co mają zrobić wschodnie firmy jak nie wspierać rodzimych platform? Chociaż są wyjątki, takim np. "zdrajcą" jest Capcom :P.

15.01.2007 15:05
karpiu_87
👍
28
odpowiedz
karpiu_87
114
Sniper

Z kartami graficznymi to i ja się zgadzam ;)

15.01.2007 16:14
29
odpowiedz
zanonimizowany230714
39
Generał

tak jak myślałem - bo ciężko jest przerobić gre z pc na ps3 no i przesiąść się na produkcje gier na ps3 ale to interesuje tylko twórców nie graczy więc nie zwracać uwagi na taką krytykę

ja nie fanboy sony :P

Wiadomość John Carmack krytycznie o PS3