Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Jest szansa, że starsze gry, które wykorzystywały PhysX, znowu będą działać normalnie na RTX 50

07.04.2025 10:09
Krypta76
😂
1
Krypta76
54
Generał

Haha

07.04.2025 14:42
2
odpowiedz
TraxPL
50
Konsul

Jednak jest trochę różnica otwarto źródłowy PhysX to wersja 64bitowa. Trochę pracy trzeba włożyć dla każdej gry by zastąpić starą wersję 32 bitową do nowej 64bitowej. Nawet devi sobie nie radzą, mafia 2 np straciła pełną symulacje fizyki płaszczy w ramach remastera przez przejście na 64 bity.

07.04.2025 14:52
maciell
3
odpowiedz
1 odpowiedź
maciell
127
Senator

Problem dotyka tak malej ilosci gier, ze normalnie leze i kwicze. Ide zwrocic mojego 5070 TI bo nie zagram w gry z 2013 roku.
Pal licho, ze zapowiedziano remake AC Black Flag. No, a Physx ogranicza, sie do szmat i do kamyczkow/szkla. A tak powaznie mam kompa retro wiec kompletnie mnie to nie dotknie. Jezeli mnie najdzie ochota na nostalgie to spokojnie na nim odpale.

07.04.2025 17:45
pieterkov
3.1
pieterkov
155
Senator

2013 to retro? wiedźmin 3 to wciąż standard grafiki w grach. Tylko, że wtedy wystarczała 970 do tego, a teraz do tego samego potrzebujesz 3070 + i tak dostajesz mydlasty obraz.

07.04.2025 14:53
Link
👍
4
1
odpowiedz
Link
23
Senator

Więc wystarczy tylko poczekać, aż moderzy zaktualizują PhysX do najnowszej wersji z myślą o nowsze GPU i po problemie. To tylko kwestia czasu.

To oczywiście spotyka się także z pewną krytyką, że Nvidia zamiast samodzielnie rozwiązać problem, który sama stworzyła, woli wyręczyć się entuzjastami, którzy z pewnością wykorzystają otrzymaną okazję.
To zawsze lepsze niż nic. Gdyby to byli Nintendo, wtedy nigdy nie udostępniają kody źródłowe, a problem z PhysX pozostanie nierozwiązany na wiele lat, a wybrane starsze gry tracą trochę jakości grafiki. Mogłoby być gorzej.

Co za różnica, że NVIDIA nie rozwiązali ten problem? Przecież PhysX nie był zaktualizowany od wielu lat i przestał być wspierany, jak sam zauważyłem. To tak jakby oczekiwać, by Microsoft będą dalej wspierać Windows XP i 7, a Adobe wspiera Flash w roku 2025... To nie leży w ich interesie. Obecne gry AAA nie używają PhysX, więc oni nie zarabiają na tym. Jak zwykle chodzi o pieniądze.

post wyedytowany przez Link 2025-04-07 15:04:51
07.04.2025 14:58
anastazja1979
5
odpowiedz
7 odpowiedzi
anastazja1979
123
Pretorianin

Dawniej gra jak odpalała to działała ,Doom na 486 śmigał jak szalony,złe czasy nastały

07.04.2025 15:02
Link
5.1
Link
23
Senator

anastazja1979
Doom na 486
Chodzi o Doom 1 i 2 za czasów DOS? Czy Doom w wersji GOG (na emulatorze DosBox) już nie chodzi tak dobrze?

Wiem, że dawniej Doom można odpalić na starsze komputery bez zbędne komplikacji takich jak emulatory. O skalowanie obrazu na monitorze CRT w porównaniu do LCD/LED nie wspomnę... Takie życie...

post wyedytowany przez Link 2025-04-07 15:02:26
07.04.2025 15:07
maciell
5.2
maciell
127
Senator

Ja mam pytanie ile lat firmy maja aktualizowac swoje techniki? 10 lat? 20? Do konca swiata + 1 rok dluzej ? Nie bronie Nvidi, ale to jest pomalu chore. Czy od producenta monitorow/myszek/plyt glownych wymagasz, zeby produkowal czesci zamienne ponad 10 lat ? To jest zawsze dobra wola producenta. Zobaczcie jaki fuckup zrobilo teraz Nintendo z wsteczna kombatybilnoscia. Kiedy ludzie sie stali tacy roszczeniowi. Przeciez nadal mozna grac w te wystarczy wylaczyc physX. No nie bedziesz mial efektu ruszajacego sie materialu i rykoszetow kamyczkow/szkla. Ludzie z kartami AMD mieli tak zawsze i nie spowodowalo to masowej histerii i darcia szat na sobie. Poza tym jak JUZ musisz miec ten efekt bo inaczej nie da sie dla ciebie grac to przeciez mozesz za 50 zl kupic stara karte. Naprawde nie rozumiem tej nagonki na Nvidie.

07.04.2025 16:38
Link
5.3
Link
23
Senator
Wideo

maciell
To prawda. Nie możemy za dużo wymagać od producenci o wsparcie dłużej niż 4-5 lat, jeśli nie dostaną pieniędzy w zamian. Gry usługi takich jak World of Tanks, World of Warships zarabiają cały czas, dlatego mogą sobie pozwolić na wydawanie aktualizacji bez końca do tej pory.

NVIDIA dobrze zrobili, że udostępnili kody źródłowe PhysX. Jak zależy nam na starsze gry, to po prostu moderzy sami o to zadbają i po sprawie. Tak jak emulatory dla starsze gry (np. DosBox) na współczesne komputery. Jak nie pieniędzy, to miłość do gier czyni cuda. Gry nie umierają, dopóki "fani-moderzy" żyją, dopóki wydawcy nie będą to utrudniać celowo (pozdrawiam UbiSoft, Nintendo, miłośnicy Denuvo itd.).

Przeciez nadal mozna grac w te wystarczy wylaczyc physX. No nie bedziesz mial efektu ruszajacego sie materialu i rykoszetow kamyczkow/szkla.
Może tak, a może nie. Da się grać bez PhysX, ale nie zawsze. To zależy od tytułu gry. Na przykład dym w Metro Last Light bez PhysX wygląda mniej atrakcyjne.
Popatrz na to i przewiń do momentu 2:24...
https://www.youtube.com/watch?v=VafzR7JqO2I
Albo to...
https://www.youtube.com/shorts/Y159kFUNRxg
I to. Przewiń do momentu 0:32.
https://www.youtube.com/watch?v=9_UNRp7Wrog

Oczywiście to tylko drobiazgi i da się żyć bez PhysX, ale byłoby szkoda, gdyby niektóre gry tracą niektóre detali, które wyglądają fajnie.

Jestem ciekawy, czy będziesz w stanie powtórzyć ten sam zdanie, gdyby NVIDIA całkowicie porzucą wsparcie dla ray tracing na nowsze GPU? Proszę się wyobrazić Cyberpunk 2077 bez pomocą ray tracing, a co dopiero path tracing. No, nie zapominajmy o świetna gra Indiana Jones, który nie da się uruchomić bez karty z wsparcie dla RT! Nie ma 100% gwarancji, że ten model RT pozostaje na stałe dla nowsze GPU. DirectX 9 jest wyjątek od reguły.

Nie zapominajmy o Splinter Cell 1-2. Dużo tracili na nowsze karty graficzne i są niegrywalne, bo wiele światło i cieni są niewidoczne. Co prawda, Splinter Cell 1 dostał odpowiednie łatki na wydanie Cenega "Pomarańczowa klasyka", ale Splinter Cell 2 (Pandora Tomorrow) był dla mnie niegrywalny do tej pory. Wielka szkoda.

Już rozumiesz, po co tyle hałasu o tym? Chodzi o coś więcej niż tylko drobne efekty PhysX. Niektórzy są sentymentalni (ja też) i chętnie wracają do stare gry parę razy. Nie wracamy do stare tytuły tylko po to, by grać na niższe ustawienie graficzne. To mija się z celem. No, nie wszystkie remastery są udane.

to przeciez mozesz za 50 zl kupic stara karte
Łatwo Ci pisać... Jeśli te stare karty i komputery już nie będą dostępne na Allegro później czy prędzej? To tylko kwestia czasu, bo te podzespoły PC nie są już produkowane w fabryce i później czy prędzej tak zepsują ostatecznie.

No, nie każdy lubi mieć parę komputery i konsoli w jednym pokoju. Po co robić bałaganu i skomplikować życie? Lepiej jest ograć wszystkie gry na jednym, nowoczesnym komputerze. To nazywa się prostota. Łatwo Ci pisać.

Dlatego udostępnione kody źródłowe PhysX i zaktualizować do najnowszej wersji z myślą o nowsze GPU powinno pomóc. Nie trzeba kupić starszy komputer z starszy GPU, skoro to można ograć na nowszy komputer. Po co kupić konsola GameCube, skoro mogę ograć ulubione tytuły na emulatorze i wygląda o wiele lepiej na współczesny komputer?

post wyedytowany przez Link 2025-04-07 16:49:07
07.04.2025 16:53
Link
5.4
Link
23
Senator

Kiedy ludzie sie stali tacy roszczeniowi.
^ Gracze zgłaszali problem i nakrzyknęli, więc dostali kody źródłowe PhysX, więc osiągnęli cel w połowie. Pozostaje tylko czekać, aż gracze-programiści to dokończą. Chyba o to chodziło?

07.04.2025 20:06
maciell
5.5
maciell
127
Senator

Link
"Jestem ciekawy, czy będziesz w stanie powtórzyć ten sam zdanie, gdyby NVIDIA całkowicie porzucą wsparcie dla ray tracing na nowsze GPU?"

Bede juz w piachu wiec sie nie przejmuje. Poza tym zawsze bedzie rynek retro. Nawet jak ludzie beda mieli chipy w sobie i wszedzie bedzie w uzytku okulary rozserzonej rzeczywistosci. Zawsze beda pasjonaci, aby miec stare urzadzenia. Tak samo jak ludzie dzisiaj sluchaja muzyki z plyt winylowych, kaset magnetofonowych etc etc choc sensu to wiekszego nie ma. Mam miec problem do producentow urzadzen muzycznych typu mini wieze bo nie ma obslugi tych mediow i musze miec osobne produkty do ich odtwarzania. Paranoja. Bo ja chce wszystko w 1 urzadzeniu miec. Bo mam 2 kasety i 5 plyt.

Druga sprawa to tylko dobra wola producenta. Nie wiem dlaczego ludzie tego nie rozumieja. Mowimy o technologi majacej 12+ lat. To nie jest problem Nvidia, ze doslownie promil graczy to dotknie. To nie jest firma charytatywna i tyle. Udostepnili kod zrodlowy chociaz nie musieli i gracze mogliby im skoczyc. No, ale jak pisalem nawet na premiere gier z ta technologia gracze z gpu AMD nie mieli PhsyX i to byla celowa zagrywka Nvidia w tym czasie.

PS. Emulatory i tak nie oddaja rzeczywistego sprzetu. Nie podrobisz obrazu z monitora CRT na LCD/Oledzie/ miniledzie czy cokolwiek. Ja dlatego mam monitor CRT i stary komputer do retro bo zaden emulator mi tego nie da. Stare gry byly robione pod monitory CRT i na monitorach CRT i tyle w temacie. Wyzej dupy nie podskoczysz.

post wyedytowany przez maciell 2025-04-07 20:20:12
07.04.2025 23:01
Link
5.6
Link
23
Senator
Wideo

maciell
Bede juz w piachu wiec sie nie przejmuje.
Nie wiem, ile masz lat i to nie moja sprawa. Ale zgodzisz się, że nikt nie wie, co przyniesie przyszłość. Nie wiemy, jak będzie wyglądać za 10 lat. Zawsze istnieje ryzyko, że ktoś wymyśli dużo lepsze rozwiązanie, co zastąpi ray tracing. Technologia idzie do przodu i nadal nie widzę końca rozwoju PC.

Nawet jak ludzie beda mieli chipy w sobie i wszedzie bedzie w uzytku okulary rozserzonej rzeczywistosci.
Może będą, a może nie będą. Nikt nie wie, co przyniesie przyszłość. Wielu z nich już wyobrażali wizji przyszłości, ale wielu z nich po prostu nie sprawdzają się. Wyobraźnia a rzeczywistość to dwie różne światy. No, nie wszyscy są fani VR i wolą klasyczne rozwiązanie takich jak ja.

To nie jest firma charytatywna i tyle. Udostepnili kod zrodlowy chociaz nie musieli
Wiem i tego nie oczekuję. Ale udostępnili kod źródłowy i to mi wystarczy. Oni na tym nie tracą, a fani gier na tym zyskują. I wilk jest syty, i owca cała.

Emulatory i tak nie oddaja rzeczywistego sprzetu.
Zgodzę się, że CRT nadal jest niezastąpiony, jeśli chodzi o gry pixel-art w niższe rozdzielczości dla PSX, DOS, WinXP, Amiga, MAME i tak dalej.

Ale nie zmienia to faktu, że emulator umożliwia uruchomienie starsze gry na współczesny PC, jak nie masz starsze konsoli. To zawsze lepsze niż nic.

Ja dlatego mam monitor CRT i stary komputer do retro bo zaden emulator mi tego nie da.
Wyjątki od reguły dotyczą gry od PS2, GameCube i nowsze konsoli. Gry na emulatorze wyglądają dużo lepiej niż na oryginalne konsoli. Jak wypróbujesz Zelda na Dolphin, zamiast na konsoli GameCube, to wiesz, co mam na myśli. No, Zelda od Switcha będzie wyglądać dużo lepiej na emulatorze. Grafika 3D robi swoje w przeciwieństwie do grafika 2D na niższe rozdzielczości. No, gry od PS2, Dreamcast i GameCube mają wyższe rozdzielczości, więc tylko to pomaga na monitorze 1080p.

Ale dla starsze gry na PSX, DOS, Amiga i tak dalej, to monitor CRT nadal jest niezastąpiony. Tu się zgodzę. Ale emulatory oferują filtry CRT (emulator RetroArch jest tu najlepszy) i mogę jakoś żyć i nie narzekam, choć nigdy nie dorównują do poziomie monitora CRT. Pamiętam, jak grałem na emulatorze SNES, Amiga i inne gry na komputerze PC z monitorem CRT i wyglądają bardzo dobre i piękne.

Więc emulator da się zastąpić starsze konsoli. Ale monitor LED nie da się zastąpić monitor CRT. To są dwie różne rzeczy.

Na razie emulator RetroArch oferuje najlepszy filtr i shader CRT, jaki jest crt-guest-advanced. Wystarczy to popatrzeć.
https://www.youtube.com/watch?v=edcP8BY6zIw

Chyba że lubisz kartridże, dźwięk wciśnięcie przycisku konsoli i gamepad... Wtedy emulator nie jest w stanie to zastąpić. Dlatego mam konsoli PS3 i PS4 obok komputera PC i to wystarczy. No, zachowałem parę kartridże z ulubione gry na NES dla pamiątkę. :)

Miłego dnia!

P.S. Nadal mam stary monitor CRT. Chyba kupię specjalny adapter, by móc podłączyć monitor CRT do współczesny komputera, by móc ograć w starsze gry.

post wyedytowany przez Link 2025-04-07 23:09:34
08.04.2025 03:22
maciell
5.7
maciell
127
Senator

No widzisz, a ja mam ps1/ps2/ps3 i ps4 sprzedalem bo ps5 umozliwia granie w gry z ps4. I doskonale wiem, ze upscaling/60 fps/rozne tryby graficzne. To i tak emulatory nie sa w 100 % oddac tego co rzeczywiste maszyny. No, ale mi chodzi o to, ze ludzie robia sztuczne problemy. Jak wyszlo na jaw, ze seria 50xx slabo sobie rasdzi z 32 bitowym psyhX to dzienikarze/ytouberzy/ludzie piszacy na forum robia z tego niewiadomo co. To nie jest 1 raz jak jakas funkcja zanika po wyjsciu czegos nowszego. Zwlaszcza w tak szybko zmieniajacej sie galezi jak komputery. Przypomne ci jak bylo z wsteczna kombatybilnoscia ps3 z ps2. Tylko pierwsza seria ps3 to robila i byla to tak naprawde prawie w 100% ps2 wczepiony w ps3 i emulator od Sony. Po kilku latach cichutko sie z tego wycofali i nastepne rewizje ps3 juz tego nie mialy. Jakos nie pamietam marszy i darcia ubran na sobie w ramach protestu. Ja tez uwazam, ze Nvidia jest firma, ktora jest korpo i mozna jej sporo zarzucac. No, ale atakowanie jej bo nie wspiera 12+ letniej technologi dla promila graczy. W dodatku w te gry mozna grac tylko beda gorzej wygladac bez tego efektu i tyle. Wiec rozumiem ta nagonke bo ludzie sa zli na Nvidie bo ma praktycznie monopol na gpu dla graczy. W dodatku ma ich gleboko bo 80% ich dochodow to nie sa gracze. Wiec ludzie szukaja cokolwiek, aby rzucic i moze sie przyklei. No, ale psyhx to jest naprawde slaby odchod.

Co do CRT to mega polecam. Nie ma to jak odpalic na CRT Cyberpunka 2077 w 1024x768 120 Hz i poczuc brak input laga. Jest cos magicznego w wyswietlaniu przez CRT. Ja jestem stary. Tak stary, ze moj pierwszy monitor byl czarno-bialy. Byl okres, ze gralem w CS 1.6 w klanie i pomimo posiadania LCD i tak gralem na CRT w 800x600 bo byl lepszy. Szczescie, ze nie odbilo mi sie na wzroku.

Wiadomość Jest szansa, że starsze gry, które wykorzystywały PhysX, znowu będą działać normalnie na RTX 50