autor: Krzysztof Bartnik
Historia gier Massively Multiplayer Online w ośmiu częściach spisana
Produkcje zaliczające się do gatunku MMO na stałe wpisały się już w historię „branży” rozrywkowej - bardzo ciężko jest aktualnie określić liczbę powstających (czy już ukończonych) tytułów. W rzeczywistości jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jakie były początki sieciowych gier online. W końcu kilka lat temu tylko nieliczne osoby w naszym kraju mogły sobie pozwolić na stały dostęp do Internetu czy nawet posiadanie modemu (temat przepustowości łącz pozostawię bez komentarza), przez co kolejne pozycje massively multiplayer były znane jedynie z opowieści zachodnich graczy. Dla graczy zainteresowanych tematem, redaktorzy serwisu GameSpy oraz pracownicy korporacji AMD przygotowali bardzo interesujący cykl ośmiu artykułów, stanowiących ciekawe kompendium wiedzy na temat gier online...
Produkcje zaliczające się do gatunku MMO na stałe wpisały się już w historię „branży” rozrywkowej - bardzo ciężko jest aktualnie określić liczbę powstających (czy już ukończonych) tytułów. W rzeczywistości jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jakie były początki sieciowych gier online. W końcu kilka lat temu tylko nieliczne osoby w naszym kraju mogły sobie pozwolić na stały dostęp do Internetu czy nawet posiadanie modemu (temat przepustowości łącz pozostawię bez komentarza), przez co kolejne pozycje massively multiplayer były znane jedynie z opowieści zachodnich graczy. Dla graczy zainteresowanych tematem, którzy mają ochotę na swoisty powrót do przeszłości i poznanie historii omawianego gatunku, redaktorzy serwisu GameSpy oraz pracownicy korporacji AMD przygotowali bardzo interesujący cykl ośmiu artykułów traktujących m.in. o powstaniu terminu MMO, pionierskich produkcjach, aktualnej sytuacji rynkowej, jak również o przewidywaniach na najbliższą (i trochę dalszą) przyszłość. W tym miejscu można pokusić się o stwierdzenie, że mamy do czynienia z ciekawym kompendium wiedzy na temat gier online, dlatego szczerze polecam tę lekturę...
Za prekursora produkcji MMO uznano pełną wersję Meridian 59, gdzie po raz pierwszy w wirtualnym świecie gry mogła spotkać się większa ilość osób (udało się przyciągnąć aż 12,000). Mało kto zdawał sobie wówczas sprawę z potęgi, jaką kryje przyszłość gatunku. Prawdziwe „podwaliny” massively multiplayer wyznaczyła jednak w 1997 roku Ultima Online. Całość oparto na silniku graficznym szóstej części cyklu role-playing o nazwie Ultima. Ów tytuł okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, o czym najlepiej świadczy liczba setek tysięcy zarejestrowanych abonentów. Developerzy nie poprzestawali na gotowych programach i wciąż rozwijali swoje dzieła. Dynamizm oraz szybkość aktualizacji czy implementowania nowych pomysłów stała się podstawą rozwoju. Nadszedł 1999 rok i EverQuest, zaś rynek gier wykonał kolejny zwrot w kierunku MMO...
Pierwszy artykuł rzeczonej serii możecie znaleźć pod tym adresem. Miłego czytania!