autor: Maciej Myrcha
Gry inteligentniejsze dzięki nowemu czipowi do obsługi AI?
Czy macie już dość spotykania podczas rozgrywek prowadzonych przez AI przeciwników o inteligencji na poziomie ameby? Gdy wrogi żołnierz zamiast skryć się za rogiem biegnie wprost pod lufę Waszego karabinu? Sytuacje takie zdarzają się często, a nawet zbyt często zdaniem pracowników firmy AIseek, którzy pracują nad rozwiązaniem tego typu problemów.
Czy macie już dość spotykania podczas rozgrywek prowadzonych przez AI przeciwników o inteligencji na poziomie ameby? Gdy wrogi żołnierz zamiast skryć się za rogiem biegnie wprost pod lufę Waszego karabinu? Sytuacje takie zdarzają się często, a nawet zbyt często zdaniem pracowników firmy AIseek, którzy pracują nad rozwiązaniem tego typu problemów.
Remedium czyli cudownym lekiem na niezbyt inteligentne zachowanie AI w niektórych przypadkach ma być czip o nazwie AIS-1. Jak powiedział Assaf Mendelson, założyciel firmy AIseek oraz jej główny programista, udało się już stworzyć prototypową kość, która powinna pojawić się na rynku w dwóch wersjach: jako dodatkowa karta montowana w PeCetach lub konsolach (coś na kształt rozwiązania Ageia PhysX) oraz jako urządzenie zewnętrzne, podłączane przykładowo przez port USB.
"Rozwiązania zastosowane przy programowaniu sztucznej inteligencji mogą się znacznie różnić od siebie w zależności od rodzaju gry, w której zostały zastosowane, jednak są one oparte głównie na logicznych drzewach reprezentujących podejmowane decyzje. Mimo, iż Intel oraz AMD usiłują przekonywać producentów gier do ulepszania kodu poprzez dodawanie nowych funkcji, to obecne procesory, nawet te wielordzeniowe, są zbyt liniowe aby móc przetworzyć mnóstwo instrukcji dotyczących decyzji AI," powiedział Mendelson. "Tak powstał pomysł na stworzenie własnego projektu zajmującego się usprawnieniem AI w grach."
Nieznane są jeszcze szczegóły działania chipu AIS-1, wiadomo jednak, iż firma zamierza jeszcze ulepszyć jego interfejs oraz szybkość działania przed premierą, co nastąpić ma prawdopodobnie w przyszłym roku. Programistów czeka jeszcze zmierzenie się z różnorodnością AI w grach. Stworzone algorytmy będą musiały poradzić sobie zarówno w grach szachowych, strategiach czy shooterach. Jak na razie udało się stworzyć znacznie ulepszone boty do gier z gatunku FPS.
Moim zdaniem jest to dość ciekawa inicjatywa, jednak jeśli tak dalej pójdzie, będziemy musieli wkładać do komputera kilka różnych kart aby móc w pełni rozkoszować się rozgrywką. Nie mówiąc już o tym, skąd weźmiemy pieniądze na te wszystkie nowinki.