Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 czerwca 2020, 09:08

autor: Bartosz Świątek

Cyberpunk 2077 z obsługą ray tracingu i DLSS 2.0

Firmy Nvidia i CD Projekt RED poinformowały, że w dniu premiery Cyberpunk 2077 będzie obsługiwał zarówno ray tracing, jak i DLSS 2.0. Wszystko wskazuje na to, że pokazany wczoraj gameplay był tych funkcji pozbawiony.

Cyberpunk 2077 z obsługą ray tracingu i DLSS 2.0 - ilustracja #1
Cyberpunk 2077 może wyglądać jeszcze lepiej.

W SKRÓCIE:

  1. Cyberpunk 2077 będzie obsługiwał ray tracing i DLSS 2.0;
  2. tytuł studia CD Projekt RED ma oferować wspomniane funkcje w dniu premiery;
  3. na pokazanym wczoraj gameplayu najprawdopodobniej nie ma jeszcze efektów RTX, choć część youtuberów sugeruje, że ogrywana przez nich wersja je zawierała.

Niedługo po pokazie Cyberpunka 2077 firma Nvidia poinformowała, że tytuł studia CD Projekt RED będzie obsługiwał technologie ray tracingu oraz DLSS 2.0. Informacja nie jest zaskoczeniem – doniesienia na ten temat pojawiły się już w czerwcu zeszłego roku (choć wzmianka o DLSS 2.0 to nowość i niewątpliwie dobra wieść dla posiadaczy kart Nvidii).

Cyberpunk 2077 – do czego zostanie wykorzystany ray tracing?

Poznaliśmy też szereg detali na temat implementacji śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Możemy się spodziewać, że technologia zostanie użyta w kilku obszarach:

  1. Okluzja otoczenia oparta na śledzeniu promieni – jest to technika cieniowania i renderowania używana do obliczania stopnia ekspozycji każdego punktu sceny na otaczające oświetlenie. Skutkuje to renderowaniem nowych cieni otaczających obiekty i naturalnie zaciemniających powierzchnie, obiekty i inne elementy gry.
  2. Oświetlenie rozproszone oparte na śledzeniu promieni – technika pozwala przechwycić blask naturalnych źródeł światła, a także emisyjnego oświetlenia z różnych powierzchni.
  3. Odbicia oparte na śledzeniu promieni – w Cyberpunku 2077 znajdziemy odbicia oparte na ray tracingu. Będą one stosowane na wszystkich powierzchniach i obiektach – nieprzezroczystych, przezroczystych, gładkich i szorstkich. Odbicia oparte na ray tracingu obejmują całą scenę wokół postaci i pozwalają dokładnie odwzorować obiekty znajdujące się poza zasięgiem widzenia kamery lub odwrócone do niej tyłem.
  4. Cienie oparte na śledzeniu promieni – kierunkowe cienie pochodzące od światła słonecznego i księżycowego, wyliczane w oparciu o natężenie światła i jego rozproszenie przez chmury oraz inne czynniki.

Wczorajszy gameplay bez ray tracingu – gra może wyglądać jeszcze lepiej

Analiza przeprowadzona przez Digital Foundry sugeruje, że na wczorajszym gameplayu nie ma opisanych powyżej efektów. Co ciekawe, eksperci tego serwisu otrzymali od deweloperów materiał w rozdzielczości 4K, działający z płynnością 30 klatek animacji na sekundę. Z kolei część dziennikarzy i youtuberów zwraca uwagę, że wersja, w którą grali, pracowała w 1080p – niektórzy (np. SkillUp / Laymen Gaming) wspominają też o włączonych efektach RTX. Sugeruje to, że tzw. B-Roll (materiał wysyłany dziennikarzom) różni się od tego, w co grały osoby zaproszone na prezentację (lub przynajmniej ich część).

Oznacza to, że gra potencjalnie może wyglądać jeszcze lepiej. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że nie zawiedzie optymalizacja i cały ten graficzny przepych będzie działał przyzwoicie także na komputerach wyposażonych w słabsze podzespoły. Nvidia zapewnia, że ray tracing i DLSS 2.0 będą dostępne w Cyberpunku 2077 w dniu premiery – 19 listopada tego roku.

  1. Cyberpunk 2077 – strona oficjalna
  2. Grałem 4 godziny w Cyberpunka 2077 – to świetna gra, ale…
  3. Wszystko o Cyberpunku 2077
  4. Widziałem Cyberpunk 2077 i wiem, czego CDPR nie udało się dopracować
  5. Cyberpunk 2077 na chłodno – analiza nadchodzącej gry CDPR