autor: Daniel Jaśko
Crytek ogłasza CryENGINE 3
Studio Crytek, odpowiedzialne za takie hity FPS, jak Far Cry, Crysis czy Crysis: Warhead, ogłosiło, że pracuje już nad nową wersją silnika CryENGINE. Efekty dotychczasowych wysiłków programistów zostaną pokazane światu podczas tegorocznej Game Developers Conference w San Francisco (23-27 marca). Nowy, już trzeci CryENGINE powstaje przede wszystkim z myślą o konsolach najnowszych generacji (mówi się tu o PlayStation 4 i kolejnej wersji Xboxa) oraz grach MMO.
Studio Crytek, odpowiedzialne za takie hity FPS, jak Far Cry, Crysis czy Crysis: Warhead, ogłosiło, że pracuje już nad nową wersją silnika CryENGINE. Efekty dotychczasowych wysiłków programistów zostaną pokazane światu podczas tegorocznej Game Developers Conference w San Francisco (23-27 marca). Nowy, już trzeci CryENGINE powstaje przede wszystkim z myślą o konsolach najnowszych generacji (mówi się tu o PlayStation 4 i kolejnej wersji Xboxa) oraz grach MMO.
CryENGINE 3 wykorzystywać będzie między innymi najnowsze możliwości technologii wygładzania krawędzi (tzw. antialiasing). Ponadto w pakiecie wraz z silnikiem znajdzie się edytor tworzenia poziomów „to, co widzisz, jest tym, w co grasz” (WYSIWYP – „What You See Is What You Play”). Cevat Yerli, prezes studia Crytek, jest zdania, że najnowsza odsłona silnika będzie miała także zastosowanie w masowych grach online MMO. Jest on przekonany o tym, że CryENGINE 3 pozwoli innym twórcom gier na osiągnięcie maksymalnych wyników w kwestii silnika graficznego przy stosunkowo niewielkich wydatkach.
Sporym problemem Crytek przy produkcji omawianego silnika jest brak jawnych informacji na temat premiery konsol kolejnej generacji. Sam silnik datuje się na rok 2011 lub 2012, ponieważ, według spekulacji specjalistów ze studia, w tym czasie właśnie pojawią się nowe wersje konsol Xbox i PlayStation. Zauważmy jednak, że są to tylko domysły i wiele w tej kwestii może jeszcze ulec zmianie.
Kończąc warto nadmienić, iż pierwotnie silnik CryENGINE był tworzony na potrzeby demonstracji możliwości technologicznych kart nVidii, jednego z największych na świecie producentów procesorów graficznych. Programiści z Crytek bardzo szybko jednak dostrzegli wielki potencjał drzemiący w ich CryENGINE i niemalże w trybie natychmiastowym postanowili wykorzystać go do swojej debiutanckiej pozycji Far Cry, która ukazała się w roku 2004. Wtedy to po raz pierwszy społeczność graczy padła na kolana przed rewelacyjną oprawą graficzną. Kolejna odsłona silnika, opatrzona numerkiem 2, została wykorzystana między innymi w obu odsłonach Crysis, ponownie szokując szerokie grono fanów gier komputerowych.