Call of Duty i The Outer Worlds na szczycie sprzedaży w USA - raport NPD
Grupa analityczna NPD opublikowała raport dotyczący amerykańskiego rynku gier w październiku. Call of Duty: Modern Warfare oraz The Outer Worlds zaliczyły wybitny start, przy czym strzelanka firmy Activision jest już najlepiej sprzedającą się produkcją 2019 roku.
Kolejny miesiąc przynosi nam nowe podsumowanie amerykańskiego rynku gier od grupy NPD. Z raportu za okres od 6 października do 2 listopada wynika, że w minionym miesiącu gracze wydali 1,03 miliarda dolarów na elektroniczną rozrywkę. Jest to wynik zauważalnie gorszy niż rok temu (-34%), jednakże analityk Mat Piscatella zwraca uwagę na zeszłoroczną premierę Red Dead Redemption 2, jak również debiut serii Call of Duty na początku miesiąca, a nie pod koniec jak w przypadku Call of Duty: Modern Warfare. Poza tym znacząco spadła sprzedaż sprzętu (aż o 41% z roku na rok), co nie powinno dziwić w kontekście nadchodzącej dziewiątej generacji konsol. Co więcej, to wciąż drugi najlepszy wynik odnotowany w październiku w historii, co pokazuje silną kondycję rynku.
Gry
Call of Duty: Modern Warfare mogło zaliczyć późny start w stosunku do zeszłorocznego Black Ops IIII, ale nie wpłynęło to na pozycję serii w tym roku. W zaledwie tydzień nowy CoD został nie tylko najlepiej sprzedającą się grą października, ale najczęściej kupowaną grą 2019 roku. O ile jednak sukces strzelanki nie zaskakuje (cykl wygrał w październikowych zestawieniach już dwanaście razy), o tyle druga pozycja na liście może niektórych zadziwić. The Outer Worlds studia Obsidian Entertainment sprzedało się lepiej niż takie produkcje jak FIFA 20 czy Borderlands 3, co jest ogromnym sukcesem dla twórców. Tym bardziej, że obie wspomniane produkcje również poradziły sobie bardzo dobrze w minionym miesiącu.
Prócz tego na liście znalazło się miejsce dla wielu stałych bywalców, takich jak sportowe serie firmy Electronic Arts, Grand Theft Auto V, Overwatch oraz Minecraft. W pierwszej dziesiątce znalazło się też Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, mimo nieprzychylnych ocen krytyków. Za największego zwycięzcę wypada uznać Nintendo, którego produkcje zajęły sześć miejsc w zestawieniu, mimo że tradycyjnie nie uwzględniono sprzedaży cyfrowej. Dwie z nich załapały się do pierwszej dziesiątki, w tym Ring Fit Adventure, czyli de facto duchowy spadkobierca popularnego WiiFita. Natomiast Luigi’s Mansion 3 zajęło trzecie miejsce, co jest o tyle imponujące, że tytuł zadebiutował dopiero 31 października. Na listę załapał się też trzeci październikowy debiut wydawcy w postaci The Legend of Zelda: Link’s Awakening oraz większość dotychczasowych największych hitów Switcha (poza Super Mario Odyssey). Nie dziwi więc, że to właśnie wyniki oprogramowania Nintendo są najjaśniejszym punktem 2019 roku, aczkolwiek nie wystarczyło to, by zrównoważyć straty pozostałych platform. W efekcie sprzedaż oprogramowania w minionych dziesięciu miesiącach wypadła nieco gorzej niż rok temu (spadek o 7%, do 4,5 miliarda dolarów).
Jako ciekawostkę wypada dodać, że 2019 rok okazał się rekordowy dla… bijatyk. Mat Piscatella podaje, że gry z tego gatunku sprzedały się o 11% lepiej niż w poprzednim najlepszym roku, cztery lata temu. Duża w tym zasługa zarówno debiutującego w kwietniu Mortal Kombat 11, jak i grudniowego Super Smash Bros. Ultimate, które niedawno zostało najlepiej sprzedającą się bijatyką w historii (via Nintendo).
W kwietniu największy przychód wygenerowały:
# | Tytuł gry: |
1. | Call of Duty: Modern Warfare |
2. | The Outer Worlds |
3. | Luigi’s Mansion 3 |
4. | Madden NFL 20 |
5. | NBA 2K20 |
6. | Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint |
7. | WWE 2K20 |
8. | FIFA 20 |
9. | Borderlands 3 |
10. | Ring Fit Adventure |
11. | The Legend of Zelda: Link’s Awakening |
12. | Mario Kart 8 |
13. | Minecraft |
14. | Grand Theft Auto V |
15. | Mortal Kombat 11 |
16. | Overwatch |
17. | Super Smash Bros. Ultimate |
18. | Code Vein |
19. | Red Dead Redemption II |
20. | The Legend of Zelda: Breath of the Wild |
W przypadku Luigi’s Mansion 3, Ring Fit Adventure, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, Mario Kart 8, Super Smash Bros. Ultimate oraz The Legend of Zelda: Breath of the Wild do wyników nie była wliczana sprzedaż cyfrowa. Natomiast w przypadku Minecrafta nie uwzględniono dystrybucji cyfrowej na komputerach osobistych.
Najbardziej dochodowe gry na poszczególnych platformach:
Xbox One:
# | Tytuł gry: |
1. | Call of Duty: Modern Warfare |
2. | Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint |
3. | Madden NFL 20 |
4. | The Outer Worlds |
5. | NBA 2K20 |
6. | Borderlands 3 |
7. | WWE 2K20 |
8. | FIFA 20 |
9. | Grand Theft Auto V |
10. | Gears 5 |
PlayStation 4:
# | Tytuł gry: |
1. | Call of Duty: Modern Warfare |
2. | The Outer Worlds |
3. | NBA 2K20 |
4. | Madden NFL 20 |
5. | Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint |
6. | WWE 2K20 |
7. | FIFA 20 |
8. | Borderlands 3 |
9. | Mortal Kombat 11 |
10. | Grand Theft Auto V |
Nintendo Switch
# | Tytuł gry: |
1. | Luigi’s Mansion 3 |
2. | Ring Fit Adventure |
3. | The Legend of Zeld: Link’s Awakening |
4. | Mario Kart 8 |
5. | Super Smash Bros. Ultimate |
6. | Overwatch |
7. | The Legend of Zelda: Breath of the Wild |
8. | Wiedźmin 3: Dziki Gon |
9. | Super Mario Maker |
10. | New Super Mario Bros. Deluxe 2 |
Nintendo 3DS:
# | Tytuł gry: |
1. | Pokemon Ultra Sun |
2. | Pokemon Ultra Moon |
3. | Mario Kart 7 |
4. | Luigi’s Mansion |
5. | The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D |
6. | Super Mario 3D Land |
7. | Luigi’s Mansion: Dark Moon |
8. | Super Mario Maker |
9. | Super Smash Bros. |
10. | Minecraft |
W przypadku gier Nintendo nie brano pod uwagę dystrybucji cyfrowej.
Najlepiej sprzedające się gry w 2019 roku:
# | Tytuł gry: |
1. | Call of Duty: Modern Warfare |
2. | NBA 2K20 |
3. | Madden NFL 20 |
4. | Borderlands 3 |
5. | Mortal Kombat 11 |
6. | Kingdom Hearts III |
7. | Tom Clancy’s The Division 2 |
8. | Anthem |
9. | Super Smash Bros. Ultimate |
10. | Grand Theft Auto V |
I raz jeszcze – w przypadku gier Nintendo sprzedaż cyfrowa nie była brana pod uwagę.
Sprzęt
Jak wspomniano, sprzedaż sprzętu w październiku wypadła o 41% gorzej niż rok temu. Wynika to głównie z kiepskiej kondycji Xboksa One i PlayStation 4, którym tym razem nie pomogła żadna premiera mogąca się równać z Red Dead Redemption 2. Niemniej urządzenie Sony ma za sobą bardzo udane sześć lat, zajmując trzecie miejsce na liście najlepiej sprzedających się platform stacjonarnych. Tymczasem młodsze Nintendo Switch wciąż radzi sobie świetnie, zyskując tak w minionym miesiącu (jako jedyna konsola), jak i w całym 2019 roku. Spadła natomiast sprzedaż akcesoriów, aczkolwiek nie tak drastycznie jak w przypadku sprzętu (o 16%).