autor: Krzysztof Bartnik
Budowanie społeczności w grach MMO
Cykl artykułów odnośnie gier Massively Multiplayer Online, przygotowywany przy współpracy redaktorów zachodniego serwisu GameSpy oraz pracowników korporacji AMD, powoli zbliża się ku końcowi. Aktualnie, w Sieci możemy znaleźć jego piątą odsłonę, zaś cały tekst traktuje o budowaniu różnorodnych społeczności w produkcjach MMO. Ten element ma bardzo często kluczowe znaczenie przy wyborze ulubionego tytułu stricte online przez graczy...
Cykl artykułów odnośnie gier Massively Multiplayer Online, przygotowywany przy współpracy redaktorów zachodniego serwisu GameSpy oraz pracowników korporacji AMD, powoli zbliża się ku końcowi. Aktualnie, w Sieci możemy znaleźć jego piątą odsłonę, zaś cały tekst traktuje o budowaniu różnorodnych społeczności w produkcjach MMO. Ten element ma bardzo często kluczowe znaczenie przy wyborze ulubionego tytułu stricte online przez graczy...
W grach Massively Multiplayer Online (nie tylko role-playing) możemy znaleźć rozmaite gildie, walczące frakcje, klasy ekonomiczne, grupy polityczne, a nawet całe miasta i narody. Takie zróżnicowanie pozwala na tworzenie zupełnie nowych społeczności. Grając online mało który użytkownik danej produkcji chce pozostawać anonimowy - w grupie tkwi siła, zawsze dobrze jest wiedzieć, że możemy liczyć na innych. Podejmowanie wspólnych działań to także bardzo ważny czynnik - dla przykładu, w Dark Age of Camelot, Asheron's Call, czy EverQuest może chodzić o pomyślne pokonywanie questów, zabijanie silniejszych potworów i podnoszenie umiejętności prowadzonego bohatera.
Tworzenie klanów bardzo często przypomina zasady, jakimi ludzie kierują się w realnym świecie. Należenie do kilku „netowych struktur” jednocześnie pozwala na sprawdzenie, która tak naprawdę odpowiada naszych upodobaniom oraz spełni pokładane oczekiwania. W każdej chwili możemy też zrezygnować z przynależności do jakieś gildii i zapisać się do innej. Duże znaczenie ma tutaj również rodzaj gry. Przecież w The Sims Online nie ma mowy o jakiejkolwiek walce, a nawet pomimo tego ludzie znajdują tu coś dla siebie. Bardzo często ograniczenia klasowe wprowadzane są już przy wyborze rasy naszej postaci - np. Orkowie nie mogą być dobrymi magami, etc.
Aspekt społeczny produkcji Massively Multiplayer Online odgrywa olbrzymią rolę. Nawiązywanie nowych znajomości, przyjaźni, sojuszy, itd. pozwala poczuć się ważną częścią gry - w końcu liczy się dobra zabawa, a w MMO takiej nie brakuje.
Omawiany artykuł (w języku angielskim) znajdziecie pod tym adresem. Miłego czytania!