autor: Anna Karpińska
Atari poprawia swoje wyniki finansowe dzięki grom MMO
Firma Atari ogłosiła, że na koniec roku fiskalnego, który zakończył się 31 marca 2010, udało jej się zmniejszyć ogólne straty finansowe z 272.4 milionów dolarów w poprzednim okresie rozliczeniowym (około 915.4 miliona złotych) do 23.8 milionów dolarów (około 80.1 milionów złotych). Poprawa sytuacji finansowej firmy jest wynikiem nowej strategii rynkowej i koncentracji na grach online.
Firma Atari ogłosiła, że na koniec roku fiskalnego, który zakończył się 31 marca 2010, udało jej się zmniejszyć ogólne straty finansowe z 272.4 milionów dolarów w poprzednim okresie rozliczeniowym (około 915.4 miliona złotych) do 23.8 milionów dolarów (około 80.1 milionów złotych). Poprawa sytuacji finansowej firmy jest wynikiem nowej strategii rynkowej i koncentracji na grach online.
Od dłuższego czasu firma boryka się z licznymi problemami. W zeszłym roku Atari toczyła kosztowne batalie sądowe o prawa do marki Dungeons & Dragons, a w międzyczasie znacząco zmieniała się obsada kadrowa najważniejszych stanowisk w firmie. Z pracy zrezygnowali między innymi: Phil Harrison, David Gardner i Paulina Bozek, a członkiem zarządu został Nolan Bushnell – jeden z współzałożycieli pierwotnej wersji przedsiębiorstwa.
Zmiany w wynikach finansowych Atari pokazują, że firmie udało się przezwyciężyć liczne przeszkody natury prawnej i mimo znacznego długu nadal ma szanse wyjść na prostą. Dowodem tego jest zysk uzyskany w okresie od października 2009 do marca 2010, w postaci 4.7 miliona dolarów (15.8 mln zł). Rezultat ten bardzo pozytywnie kontrastuje z 210.3 milionami dolarów straty (ok. 706.6 mln zł), którą Atari zanotowała w drugiej połowie poprzedniego roku rozliczeniowego.
Obecnie firma ma szansę wyjść z dołka między innymi dzięki popularności sygnowanych przez nią pecetowych MMO, stworzonych przez studio Cryptic – wcześniej niezależnego dewelopera, a obecnie własności Atari. Dzięki tytułom takim jak Star Trek Online i Champions Online, przychody firmy z tytułu subskrypcji i cyfrowej dystrybucji wzrosły w drugiej połowie roku blisko sześciokrotnie, z 2 do 13.3 milionów dolarów (około 44.6 mln zł). Tak znaczna poprawa oznacza, że udział segmentu gier online w ogólnym przychodzie firmy w tym okresie (październik 2009 - marzec 2010) wzrósł w sumie aż o 21 punktów procentowych (z 2% do 23%).
W kontekście poprawy finansów, nie bez znaczenia jest także nowa strategia firmy, która zakłada koncentrację na wydawaniu mniejszej ilości, bardziej dochodowych tytułów oraz rozgrywce online. Taką strategię potwierdzają słowa jednego z szefów – Jeffa Lapina, który podkreślił, że obecnie sytuacja na rynku nadal zmienia się bardzo szybko, ale firma stara się do niej stale dostosowywać, kontynuując strategię opartą na grach online.
Atari liczy na dalszą poprawę wyników finansowych w nadchodzącym roku rozliczeniowym. Istnieje na to spora szansa, zwłaszcza, że firma ma w planach wydawniczych kilka interesujących tytułów, w tym tworzoną przez Polaków grę Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, a także Test Drive Unlimited 2 oraz dwie gry sportowe: Backyard Sports: Sandlot Sluggers i Backyard Football.
Ponadto firma planuje także oddać w ręce graczy szeroką gamę tytułów opartych na klasycznych markach Atari oraz kilka nowych gier społecznościowych. Najbliższy rok pokaże czy nowa polityka firmy pomoże jej w powrocie do dawnej świetności, czy też po raz kolejny skazana będzie na lawirowanie na granicy wypłacalności.