Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 października 2009, 19:09

autor: Piotr Doroń

100 milionów Need For Speedów na świecie

Koncern Electronic Arts oznajmił właśnie, że Need For Speed jest najlepiej sprzedającą się marką wyścigową funkcjonująca na rynku elektronicznej rozrywki. Z danych EA wynika, że niedawno udało jej się pobić magiczną granicę 100 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Cykl Need For Speed jest już z nami od piętnastu długich lat. Pierwsza, historyczna odsłona – wydana oryginalnie na konsolę 3DO, a następnie również na PC, PlayStation i Sega Saturn – jest zatem starsza od niektórych osób czytających tę wiadomość. Seria miała swoje wzloty i upadki, lecz generalnie spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy. O jej sukcesie z pewnością przekonany jest wydawca, koncern Electronic Arts, który oznajmił właśnie, że jest to najlepiej sprzedająca się marka wyścigowa funkcjonująca na rynku elektronicznej rozrywki. Z danych EA wynika, że niedawno udało jej się pobić magiczną granicę 100 milionów sprzedanych egzemplarzy.

100 milionów Need For Speedów na świecie - ilustracja #1

Specjalna edycja pierwszego Need For Speed z 1996 roku.

Z tej też okazji EA postanowiło sporządzić małe, rocznicowe podsumowanie dotychczasowej historii Need For Speed. Okazuje się zatem, że z owych 100 milionów sprzedanych sztuk, 80 milionów przypada na ostatnich osiem lat. Wzrost sprzedaży gier z serii odnotowany został wraz z momentem wprowadzenia na rynek odsłony o tytule Need For Speed: Hot Pursuit 2 – produkcji, która w przypadku marki NFS jako jedna z pierwszych mogła się pochwalić kampanią reklamową zakrojoną na naprawdę szeroką skalę.

Z powyższych informacji można wyciągnąć jeden prosty, ale wiele mówiący wniosek – począwszy od 2001 roku gry z cyklu NFS sprzedają się rocznie w nakładzie aż 10 milionów egzemplarzy (wartość uśredniona) i nie przeszkadzała im w tym nawet wątpliwa jakość kilku ostatnich odsłon. W sumie sprzedaż NFS przełożyła się na wypracowanie przez EA przychodu na poziomie 2,7 miliarda dolarów. Interesujące jest również to, że NFS w całej swojej historii odnotował lepszą sprzedaż od tej odnotowanej w przypadku amerykańskiego rynku samochodów osobowych (od 1994 Amerykanie zakupili 93,8 milionów nowych pojazdów – dane organizacji Bureau of Transportation Statistics).

100 milionów Need For Speedów na świecie - ilustracja #2

Need For Speed Shift

Z danych zaprezentowanych przez Electronic Arts dowiadujemy się ponadto, że w NFS mieli szansę zagraćposiadacze aż czternastu różnorodnych platform. Poszczególne części marki doczekały się lokalizacji w dwudziestu dwóch krajach, przy czym możliwość przetestowania serii, już bez względu na wersje językowe, otrzymali jak dotąd mieszkańcy sześćdziesięciu krajów z całego świata. Ponadto z danych wydawcy wynika, że gracze przejechali w NFS dystans 279 miliardów mil (czyli ponad 400 miliardów kilometrów), dokonując tego za kierownicą 17 bilionów wygenerowanych samochodów (wliczając oczywiście wszelkie modyfikacje fanów – nie wiemy jednak skąd EA pozyskało te informacje). Gdybyśmy podjęli szaloną decyzję o ułożeniu wszystkich egzemplarzy gier z serii Need For Speed, to stworzony w ten sposób rząd miałby długość 173.609 boisk piłkarskich. Nieźle.

Najnowsza odsłona marki – Need For Speed Shift – została wydana przed miesiącem w wersjach na PC, Xboksa 360 i PlayStation (a także, w nieco odmienionej formie na PSP). Produkcja stworzona przez studio Slightly Mad Studios, wspierane przez EA Games i Black Box, okazała się pozycją dobrą, aczkolwiek niemającą zbyt wiele wspólnego z poprzednimi częściami. Gra oferuje przede wszystkim możliwość ścigania się na zamkniętych torach, upodabniając się do takich pozycji, jak Forza Motorsport czy Gran Turismo. Polecamy Wam naszą recenzję, w której wystawiliśmy Shift notę 83%. Przypominamy ponadto, że już 6 listopada do sprzedaży w Europie trafi kolejna część NFSNitro przeznaczone na Wii i DS. Więcej na jej temat przeczytacie we wczorajszej informacji.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

gry