X-Plane 4 PC
Wersja 4.0 popularnej serii bardzo realistycznych symulatorów lotu. Zasiadamy za sterami przeróżnych maszyn latających, wśród których nie zabrakło awionetek, samolotów pasażerskich, a nawet śmigłowców.
X-Plane 4 Premiera PC
30października1998
producent: Laminar Research wydawca: Laminar Research Strona oficjalna
Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne do X-Plane 4
Microsoft Flight Simulator 2004: A Century of Flight
Microsoft Flight Simulator 2000
Fly! II
X-Plane to seria bardzo rozbudowanych i skomplikowanych symulatorów lotu, cechujących się ultra-realistycznym sterowaniem i wiernym odwzorowaniem popularnych maszyn latających. Oczywistym konkurentem dla produktów studia Laminar Research są gry z cyklu Microsoft Flight Simulator.
Opisywana edycja 4.0 ukazała się na rynku w 1998 roku. Dodano w niej przede wszystkim wsparcie dla akceleracji sprzętowej w oparciu o technologię OpenGL. Zmian doczekał się także używany do projektowania własnych scenerii moduł World-Maker - narzędzie powala teraz na korzystanie z fotorealistycznych tekstur, a gracz może dodawać do otoczenia wiele znanych konstrukcji i zabytków, takich jak Statua Wolności, World Trade Center czy Empire State Building.
Producent do dyspozycji gracza oddał kilkadziesiąt różnych jednostek latających, wśród których nie zabrakło lekkich awionetek, dużych samolotów pasażerskich, transportowców, szybowców, helikopterów, wojskowych myśliwców, samolotów pionowego startu (m.in. popularny AV8-B Harrier), a nawet wahadłowców kosmicznych wykorzystywanych na co dzień przez NASA. Dzięki skorzystaniu z zasad teorii napędów śmigłowych i tym samym realistycznemu odwzorowaniu dynamiki lotu, różnej dla maszyn pod i naddźwiękowych, opisywany symulator idealnie oddaje zachowanie wszystkich maszyn, poczynając od śmigłowca Bell 206 Jet-Ranger czy małego samolotu Cesna 172, po naddźwiękowego Concorde czy XB-70 Valkyrie osiągającego prędkości dochodzące do 3 machów.
Każda z dostępnych maszyn latających dysponuje kilkudziesięcioma działającymi urządzeniami kontrolnymi i systemami nawigacyjnymi, których śledzenie i umiejętne odczytywanie odgrywa ważną rolę. Co ciekawe, przyrządy pokładowe mogą ulegać losowym awariom, utrudniając tym samym orientację, czyniąc maszynę niełatwą do utrzymania w powietrzu czy komplikując proces lądowania. Realizm dotyka nie tylko fizyki lotu i modeli samolotów, ale również warunków pogodowych, widoczności, turbulencji, wiatrów, a nawet tzw. „dziur” powietrznych.
Gra umożliwia latanie po wielkich mapach składających się z wielu tysięcy lotnisk i obejmujących swym zasięgiem między innymi obszary Stanów Zjednoczonych, Kanady, Europy, Australii oraz Japonii. Ważną cechą gier z serii X-Plane jest to, że każda wersja jest regularnie rozwijana, zarówno przez producentów, jak i samych graczy. Nowe aktualizacje obejmują między innymi dodatkowe modele samolotów czy poprawki w działaniu gry. W rozwoju gry pomagają wyspecjalizowane narzędzia World-Maker (projektowanie własnych scenerii) oraz Plane-Maker (tworzenie nowych samolotów).
Ostatnia modyfikacja 30 grudnia 2010
Tryb gry: single / multiplayer
Wymagania wiekowe X-Plane 4: Odpowiednia dla każdego wieku.