Wars and Battles
Seria turowych gier strategicznych, kompleksowo odtwarzających przebieg najważniejszych bitew z okresu XIX i XX wieku. Tytuł wydawany jest w formie oddzielnych scenariuszy, zintegrowanych wspólną aplikacją macierzystą.
producent: Kermorio S.A. wydawca: Kermorio S.A. Strona oficjalna
Wars and Battles to cykl wojennych strategii turowych, łączących kompleksowość planszowych gier strategicznych z interfejsem i możliwościami nowoczesnych tabletów oraz komputerów. Za powstanie gry odpowiada niezależne amerykańsko-francuskie studio Kermorio, na czele z Pascalem Lubanem, mającym za sobą współpracę z takimi gigantami, jak Activision, Sony, Ubisoft czy EA DICE.
Wars and Battles dystrybuowane jest w formie epizodów, przenoszących graczy w różne okresy historyczne i drobiazgowo odwzorowujących realia najważniejszych bitew w historii ludzkości. W dniu premiery gry macierzystej w ręce graczy oddano scenariusz odtwarzający przebieg alianckiej inwazji z roku 1944, określanej jako Operacja Overlord. W kolejnych miesiącach udostępniono następne epizody, których tematyką stały się: bitwa pod Gettysburgiem (1863), bitwa pod Austerlitz (1805), oblężenie Charkowa (1943), Operacja Market Garden (1944), wojna koreańska (1950) oraz wojna październikowa Jom Kippur (1973).
Atutem gry jest wyjątkowy realizm, który dodatkowo możemy dostosowywać poprzez przełączanie odpowiednich opcji w menu. W pracach nad grą korzystano z pomocy całej masy ekspertów – specjalistów od różnych okresów historycznych. W efekcie tej współpracy każdy z zaproponowanych scenariuszy cechują pieczołowicie odtworzone realia – począwszy od rzeczywistego ukształtowania terenu, na wyglądzie i cechach poszczególnych jednostek skończywszy. W zależności od horyzontu czasowego, w rozgrywce może brać udział nawet do 400 jednostek (wliczając w to jednostki naziemne oraz latające), a gracze korzystać mogą z właściwego danej epoce arsenału. Twórcy zadbali też o takie detale, jak obecność inżynierów, konieczność uzupełniania zapasów czy wpływ terenu na mobilność i możliwości bojowe poszczególnych jednostek.
Akcja toczy się na mapach podzielonych na heksagonalne pola, z reprezentującymi jednostki żetonami. Twórcy zastosowali uzupełniające się wzajemnie perspektywy 3D i 2D. Pierwsza dostarcza nam kluczowych informacji na temat strategicznych punktów mapy i pozwala na lepszą orientację w ukształtowaniu terenu. Druga daje nam znacznie szerszy ogląd na pole bitwy i poszczególne jednostki. Prócz klasycznej rozgrywki single player, w której toczymy bitwy z przeciwnikiem kierowanym przez sztuczną inteligencję, w grze przewidziano też pełnoprawny tryb multiplayer. Co ciekawe, w jednej rozgrywce może wziąć udział większa ilość graczy, z których część kontrolować będzie armie aliantów (np. brytyjską i amerykańską), a pozostali wojska przeciwnika. Warto podkreślić także pełną cross-platformowość gry, dzięki której zabawę rozpoczętą na jednym urządzeniu (np. komputerze) możemy kontynuować na innym (np. tablecie).
Minirecenzja Wars and Battles – świetna strategia dla miłośników gatunku
- Klasyczna turowa rozgrywka, w której liczy się siła armii oraz przejmowanie punktów strategicznych;
- Bardzo dobra oprawa graficzna;
- Swego rodzaju platforma dla rozmaitych gier strategicznych osadzonych w różnych realiach historycznych.
- SI jest przewidywalne, ale nie wybacza żadnych błędów, co bywa frustrujące podczas większych i dłuższych bitw.
Wars and Battles to ciekawa gra strategiczna, w której twórcy chcieli uchwycić wiele rozmaitych okresów historycznych. Naturalnie, nie mamy do czynienia z fikcyjnym miksem samurajów walczących z nowoczesną armią, gdyż poszczególne starcia zostały podzielone na osobne epizody. Czy jednak oprócz ciekawych założeń produkcja studia Kermorio ma do zaoferowania coś jeszcze?
I tak, i nie. Tytuł przeznaczony jest dla miłośników turowych strategii i właściwie tylko dla nich. Osoby niezaznajomione z tematem raczej odbiją się od zabawy i uznają ją za mało ciekawą, nawet pomimo faktu, że ogólna mechanika rozgrywki jest przejrzysta i łatwa do nauczenia. Co innego fani gatunku, którzy z pewnością docenią klasyczną rozgrywkę, w której kluczem do sukcesu jest siła. Taktyka jest oczywiście bardzo ważna, a zróżnicowane środowisko pozwala na przejmowanie strategicznych punktów, znacznie ułatwiających starcia, jednak bez konkretnej armii, najlepiej trzy razy większej od przeciwnika, niewiele możemy zdziałać na polu bitwy.
Poszczególne lokacje spowite są na początku mgłą wojny, więc by osiągnąć sukces, musimy najpierw nie tylko stworzyć armię, ale także rozeznać się w terenie, poznać jednostki przeciwnika oraz zachowanie sztucznej inteligencji. Po rozwikłaniu tej „zagadki” przystępujemy do działań. SI jest mocno zachowawcze i prędzej czy później udaje nam się je rozpracować, co jednak nie znaczy, że jest łatwo, gdyż gra nie wybacza żadnych błędów i jeżeli delikatnie pomylimy się w obliczeniach i zaatakujemy doskonale poznanego wroga z niedostateczną siłą, to z pewnością polegniemy. W Wars and Battles po prostu nie ma miejsca na błędy, co potrafi być nieco frustrujące podczas dłuższych potyczek (przegrana w wydawałoby się wygranej już bitwie potrafi zaboleć).
Jest to właściwie jedyna wada (dla niektórych zaleta) tej gry. Sama rozgrywka jest bowiem angażująca, emocjonująca, oprawa graficzna stoi na bardzo wysokim poziomie, a oprócz potyczek ze sztuczną inteligencją, deweloperzy zatroszczyli się także o multiplayer, znacznie wydłużający zabawę. Czy warto więc wydać pieniądze na Wars and Battles? Jeżeli jesteś fanem gatunku, to tego typu pytanie jest całkowicie zbędne.
Ostatnia modyfikacja 28 listopada 2014
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Wymagania wiekowe Wars and Battles: 12+